#smrgSAHAF Türk Sularında Seyahat -

Türk Sularında Seyahat -
Türk Sularında Seyahat - #smrgSAHAF
0.00
Lord G.W.F. Howard'ın "Diary in Greek and Turkish Waters" adlı kitabı, Türk sularında seyahat ismi ile tercüme edilmiş. Yazarın 31 Mart 1853'de başlayıp bir yıl süren yolculuğuna ait bu anıları okuyunca, bir İngiliz gözü ile de olsa, Kırım Harbi'nin arifesinde İstanbul'da denizcilik, İngiliz ve Fransız gemileri, deniz ve donanma ile ilgili olaylar konusunda fikir sahibi oluyor, savaşın başlangıç yıllarındaki havayı daha iyi anlıyoruz. F. Howard'ın günlüğünden okuyalım, 22 Haziran 1863 ...Altın boynuzda demir attıktan kısa bir müddet sonra limandaki bütün gemilerden kıyıdaki bütün tersanelerden gök gürültüsünü andıran selâm sesleri yükseldi. Bu padişahın saltanat kayığı ile camilerden birine gittiği gün olan Cuma gününe işaretti. Karaya çıktık. Beyoğlu'ndan Messiri'nin oteline yürürken caddelerin düzensizliği, darlığı, dikliği, sefilliği beni çok şaşırttı... 25 Haziran 1853 ".....Saat 4'de Tarabya'ya gitmek üzere bir vapura bindim. Bir kişilik ücret iki peni.. İngiliz Sarayı yanında karaya çıktım. Lord Stratford (İngiliz sefiri) ile ufak bir arazide yürüdüm. Yemekte Mr. Hay ve Tarabya açıklarında demirlemiş olan Retributron savaş gemisinin kaptanı Drummond vardı..." 26 Haziran 1853 Mr. Hay'la birlikte Retribution harp gemisinde ibadete gittik. Daha sonra gemiyi dolaştık. 28 topluk güzel bir gemi. Başkent'e 3 gemicinin kürek çektiği çok lüks bir kayıkla döndüm. Suyun üzerinde tasavvur edebileceğiniz en hoş ulaşım aracı bana sorarsanız bir kayıktır. 28 Haziran "....Sir C. Odonnel, Mr. Walsh ve kaptan Evans'la bir Türk gemisine bindik. 5,5 saat süren yolculuktan sonra Marmara denizinin Öte yakasındaki Mudanya'ya vardık. Hedefimiz Bursa......." 1 Temmuz "....Padişahın her Cuma günü öğle namazı için bir camiyi ziyaret edişine bugün ben de katılıyorum. Kayığa bindik. Saltanat kayığı çok mükemmel. Dört adet büyük, 3 adet küçük yaldızlı kayıktan meydana gelmiş padişahın konvoyu. Padişah çok görkemli bir tentenin altında oturuyor. Kayığında sanırım 22 kürek var. 21 Temmuz Niger gemisi geldi. Bu buharlı gemilerin Sigeum burnunu döndükten sonra haber getirdiklerini belirterek yaklaşmaları çok heyecan verici. 23 Temmuz - ....Mr. Calvert bana Çanakkale şehrindeki konsolosluğuna kadar refakat etti. Burada Selanik ile İstanbul arasında işleyen Avusturya Lloyd şirketine bağlı Ellena adlı küçük bir buharlı vapura bindim. 24 Temmuz Diğerleri gibi çok güzel bir sabah saat 8'de Haliç'e vardık.
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.