#smrgSAHAF Trakya Bölgesinin Tasavvufi Halk Müziği ( Notalarıyla ): Nefesler - Semahlar - 2002

Kondisyon:
Çok İyi
Basıldığı Matbaa:
Zirve Ofset
Dizi Adı:
Sanat - Müzik Eserleri Dizisi 428/13
ISBN-10:
9751729823
Stok Kodu:
1199063602
Boyut:
21x28
Sayfa Sayısı:
XIII + 458 s.
Basım Yeri:
Ankara
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2002
Kapak Türü:
Karton Kapak
Kağıt Türü:
1. Hamur
Dili:
Türkçe
Kategori:
0,00
1199063602
449546
Trakya Bölgesinin Tasavvufi Halk Müziği ( Notalarıyla ): Nefesler - Semahlar -        2002
Trakya Bölgesinin Tasavvufi Halk Müziği ( Notalarıyla ): Nefesler - Semahlar - 2002 #smrgSAHAF
0.00
Günümüzde Tasavvufî Halk Edebiyatı'nı konu eden birçok eserin mevcut olmasına rağmen, Tasavvufi Halk Müziği konusunda hazırlanmış çalışmalar neredeyse yok denecek kadar azdır. Türk Müziği ile ilgili eserler ve antolojilerde Tasavvufi Halk Müziği ürünlerine ait bazı notalar bulunmaktaysa da bu eserlerin detaylı saha çalışmaları oldukları söylenemez. Tasavvufî Halk Müziği üzerinde ciddi bir çalışma ortaya koymak şüphesiz alan araştırması (saha çalışması) gibi zor ve meşakkatli bir çabayı gerektirmektedir.

Bektaşîlik ve Bektaşî Müziği konusunda Trakya Bölgesi'ni seçmemizin birinci sebebi, Tasavvufi Halk Müziği'nin temelini teşkil eden nefeslerin ve semahların Trakya'daki Bektaşî meydanlarında yaşamasıdır. Bu bölgede Vahit Dede namıyla tanınan Vahit Lütfi Salcı da Cumhuriyet'in ilk yıllarında yayımladığı birkaç eserde zaten bu konuya dikkat çekmiştir. İkinci sebep ise 1979 yılından 1985 yılına kadar Kırklareli'nde İngilizce öğretmenliği yaptığım dönemde, Trakya Bölgesi'nde Anadolu'daki örneklerden farklı bir Tasavvufî Halk Müziği'nin varlığını tespit etmemizdir. Öyle ki, Trakya Bölgesi Bektaşîlerinde, kurbanlık hayvanlara abdest aldırıldığı "kurban tekbirlemesi" pratiği gibi dünyada eşi ve benzeri görülmemiş âdetler müzikle içiçe olarak halen yaşatılmaktadır.

Trakya'nın çeşitli yörelerinde yaptığımız derleme çalışmalarının ortaya çıkardığı bir başka husus tasavvufî halk edebiyatı ve müziği ürünlerinin sadece Anadolu ile sınırlı olmadığıdır. Çünkü Alevilik - Bektaşîlik ve Nevruz ilişkisinin Türklere has bir gelenek olarak Trakya Bektaşîleri arasında yıllardan beri görkemli bir şekilde kutlanmakta olduğu yaptığımız bu çalışmalarla belgelenmektedir.

Bu çalışmanın amacı, 1940'lı yıllarda folklorcu Vahit Lütfi Salcı'nın ilk defa varlığına dikkat çektiği Trakya Bölgesi'ndeki tasavvufî halk edebiyatı ve halk müziğini derlemek, günümüz tekniğiyle ezgilerin notalarını yazmak, müzik ve şiir ilişkisini, dil özelliklerini tespit etmek ve tasnif ederek sunmaktır.

Geçmişten günümüze nefeslerin müzik eşliğinde, büyük bir coşku ile icra edildiğini görmek ve bunları tespit etmek her ne kadar meşekkatli olsa da çok ilgi çekici ve zevkli bir iş olmuştur. Bu çaba 2000 yılında Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü TDE Halk Bilimi (Folklor) Ana Bilim Dalı'na "Trakya Bölgesi Tasavvufî Halk Müziğinde Beste - Güfte İlişkisi" başlıklı doktora tezi olarak sunulmuş ve kabul edilmiştir. Bu alanda yetişmemizi sağlayan ve bu çalışmanın oluşmasında beni yönlendiren çok değerli hocam Prof. Dr. Fikret TÜRKMEN'e sonsuz şükranlarımı sunarım. (Önsözden)

Günümüzde Tasavvufî Halk Edebiyatı'nı konu eden birçok eserin mevcut olmasına rağmen, Tasavvufi Halk Müziği konusunda hazırlanmış çalışmalar neredeyse yok denecek kadar azdır. Türk Müziği ile ilgili eserler ve antolojilerde Tasavvufi Halk Müziği ürünlerine ait bazı notalar bulunmaktaysa da bu eserlerin detaylı saha çalışmaları oldukları söylenemez. Tasavvufî Halk Müziği üzerinde ciddi bir çalışma ortaya koymak şüphesiz alan araştırması (saha çalışması) gibi zor ve meşakkatli bir çabayı gerektirmektedir.

Bektaşîlik ve Bektaşî Müziği konusunda Trakya Bölgesi'ni seçmemizin birinci sebebi, Tasavvufi Halk Müziği'nin temelini teşkil eden nefeslerin ve semahların Trakya'daki Bektaşî meydanlarında yaşamasıdır. Bu bölgede Vahit Dede namıyla tanınan Vahit Lütfi Salcı da Cumhuriyet'in ilk yıllarında yayımladığı birkaç eserde zaten bu konuya dikkat çekmiştir. İkinci sebep ise 1979 yılından 1985 yılına kadar Kırklareli'nde İngilizce öğretmenliği yaptığım dönemde, Trakya Bölgesi'nde Anadolu'daki örneklerden farklı bir Tasavvufî Halk Müziği'nin varlığını tespit etmemizdir. Öyle ki, Trakya Bölgesi Bektaşîlerinde, kurbanlık hayvanlara abdest aldırıldığı "kurban tekbirlemesi" pratiği gibi dünyada eşi ve benzeri görülmemiş âdetler müzikle içiçe olarak halen yaşatılmaktadır.

Trakya'nın çeşitli yörelerinde yaptığımız derleme çalışmalarının ortaya çıkardığı bir başka husus tasavvufî halk edebiyatı ve müziği ürünlerinin sadece Anadolu ile sınırlı olmadığıdır. Çünkü Alevilik - Bektaşîlik ve Nevruz ilişkisinin Türklere has bir gelenek olarak Trakya Bektaşîleri arasında yıllardan beri görkemli bir şekilde kutlanmakta olduğu yaptığımız bu çalışmalarla belgelenmektedir.

Bu çalışmanın amacı, 1940'lı yıllarda folklorcu Vahit Lütfi Salcı'nın ilk defa varlığına dikkat çektiği Trakya Bölgesi'ndeki tasavvufî halk edebiyatı ve halk müziğini derlemek, günümüz tekniğiyle ezgilerin notalarını yazmak, müzik ve şiir ilişkisini, dil özelliklerini tespit etmek ve tasnif ederek sunmaktır.

Geçmişten günümüze nefeslerin müzik eşliğinde, büyük bir coşku ile icra edildiğini görmek ve bunları tespit etmek her ne kadar meşekkatli olsa da çok ilgi çekici ve zevkli bir iş olmuştur. Bu çaba 2000 yılında Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü TDE Halk Bilimi (Folklor) Ana Bilim Dalı'na "Trakya Bölgesi Tasavvufî Halk Müziğinde Beste - Güfte İlişkisi" başlıklı doktora tezi olarak sunulmuş ve kabul edilmiştir. Bu alanda yetişmemizi sağlayan ve bu çalışmanın oluşmasında beni yönlendiren çok değerli hocam Prof. Dr. Fikret TÜRKMEN'e sonsuz şükranlarımı sunarım. (Önsözden)

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat