#smrgSAHAF Sihir ve Ütopya: Tolkien'in Yüzüklerin Efendisi'nde Romantik Eleştiri -

Basıldığı Matbaa:
Can Matbaacılık
ISBN-10:
9789944989763
Stok Kodu:
1199096018
Boyut:
14x21
Sayfa Sayısı:
244 s.
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2008
Kapak Türü:
Karton Kapak
Kağıt Türü:
3. Hamur
Dili:
Türkçe
Kategori:
0,00
1199096018
481831
Sihir ve Ütopya: Tolkien'in Yüzüklerin Efendisi'nde Romantik Eleştiri -
Sihir ve Ütopya: Tolkien'in Yüzüklerin Efendisi'nde Romantik Eleştiri - #smrgSAHAF
0.00
Tıpkı romantizmin ve ardından sürrealizmin yapmaya çalıştığı gibi, Tolkien de, büyüsü bozulan bir dünyayı yeni bir mit aracılığıyla yeniden büyülemek istemiştir. Schlegel'in deyimiyle hayal gücünün o güzel düzensizliğini devreye sokarak Tolkien, kapitalist modernleşmenin doğurduğu hesapçı zihniyetle, doğayı bir nesne olarak kavrayan anlayışla, teknolojik ilerlemenin fetişleştirilmesiyle hesaplaşmıştır. Fakat, eserinin merkezinde yatan ve geçmişin Altın Çağı'nı özlemle anan romantik dünya görüşünün ardında trajik bir bakış da sezilebilir. Sınai uygarlığın yıkıcı sonuçlarında insanlığın sınırlarını gören bu bakışta umuda yer yoktur. Birinci Dünya Savaşı'nın, Auschwitz'in ve Hiroşima'nın başlıca duraklarını oluşturduğu modern barbarlık çağını kötümserlikle karşılar Tolkien. Kefaret beklentisi, kurtarıcının gökten ineceği uzak bir geleceğe yönelmiştir. Fakat İngiliz profesörün çaresiz bekleyişi sırasında kaleme aldığı ünlü eseri, kötümserliklerini iyimser bir iradeyle bileştiren 60'lı yılların isyankâr gençliği için bir esin kaynağı haline gelecektir. Hayal gücü iktidara ve “Gerçekçi ol, imkânsızı” iste sloganlarının arasında “Frodo yaşıyor”, “Cumhurbaşkanı adayımız Gandalf” ve “Orta Dünya'ya hoşgeldiniz” sesleri de yükselir. Muhafazakâr ve dindar bir İngiliz'in fantastik metninin, tüketim toplumuna ve savaşa meydan okuyan bir kuşağın kitaplığında, Tek Boyutlu İnsan ile Eros ve Uygarlık'ın yanında yerini almasını nasıl açıklayabiliriz? Onlar, Minima Morali'ın öğütlediği gibi Batı uygarlığına karşı yöneltilmiş tutucu savları eleştirel aklın hizmetine sunmuşlardır.
Tıpkı romantizmin ve ardından sürrealizmin yapmaya çalıştığı gibi, Tolkien de, büyüsü bozulan bir dünyayı yeni bir mit aracılığıyla yeniden büyülemek istemiştir. Schlegel'in deyimiyle hayal gücünün o güzel düzensizliğini devreye sokarak Tolkien, kapitalist modernleşmenin doğurduğu hesapçı zihniyetle, doğayı bir nesne olarak kavrayan anlayışla, teknolojik ilerlemenin fetişleştirilmesiyle hesaplaşmıştır. Fakat, eserinin merkezinde yatan ve geçmişin Altın Çağı'nı özlemle anan romantik dünya görüşünün ardında trajik bir bakış da sezilebilir. Sınai uygarlığın yıkıcı sonuçlarında insanlığın sınırlarını gören bu bakışta umuda yer yoktur. Birinci Dünya Savaşı'nın, Auschwitz'in ve Hiroşima'nın başlıca duraklarını oluşturduğu modern barbarlık çağını kötümserlikle karşılar Tolkien. Kefaret beklentisi, kurtarıcının gökten ineceği uzak bir geleceğe yönelmiştir. Fakat İngiliz profesörün çaresiz bekleyişi sırasında kaleme aldığı ünlü eseri, kötümserliklerini iyimser bir iradeyle bileştiren 60'lı yılların isyankâr gençliği için bir esin kaynağı haline gelecektir. Hayal gücü iktidara ve “Gerçekçi ol, imkânsızı” iste sloganlarının arasında “Frodo yaşıyor”, “Cumhurbaşkanı adayımız Gandalf” ve “Orta Dünya'ya hoşgeldiniz” sesleri de yükselir. Muhafazakâr ve dindar bir İngiliz'in fantastik metninin, tüketim toplumuna ve savaşa meydan okuyan bir kuşağın kitaplığında, Tek Boyutlu İnsan ile Eros ve Uygarlık'ın yanında yerini almasını nasıl açıklayabiliriz? Onlar, Minima Morali'ın öğütlediği gibi Batı uygarlığına karşı yöneltilmiş tutucu savları eleştirel aklın hizmetine sunmuşlardır.
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat