Sepetim 0 Toplam: 0,00 TL
%30
Alafranga Halleri: Geç Osmanlı'da Adab-ı Muaşeret Fatma Tunç Yaşar Alafranga Halleri: Geç Osmanlı'da Adab-ı Muaşeret Fatma Tunç Yaşar

#smrgKİTABEVİAlafranga Halleri: Geç Osmanlı'da Adab-ı Muaşeret

Liste Fiyatı : 34,00
İndirimli Fiyat : 23,80
Kazancınız : 10,20
%30
Temin süresi 4 gündür.
9786059125437
194015
Alafranga Halleri: Geç Osmanlı'da Adab-ı Muaşeret
Alafranga Halleri: Geç Osmanlı'da Adab-ı Muaşeret #smrgKİTABEVİ
Küre Yayınları
23.80
Alafranga Halleri'nde Fatma Tunç Yaşar, on dokuzuncu yüzyılın sonu ve yirminci yüzyılın başında yayımlanmış Osmanlı âdâb-ı muâşeret kitaplarının bağlamını, muhtevasını ve gündemini, geç dönem Osmanlı sosyo-politik ve kültürel atmosferi çerçevesinde analiz ediyor. Bunu yaparken Batılılaşma ve modernleşme paradigmalarının dar çerçevesine hapsolmaktan bilhassa kaçınıyor. Osmanlı âdâb-ı muâşeret literatürünün ortaya çıkışını Batılılaşma, modernleşme ve medenileşme gibi süreçlerin bir parçası ya da sonucu olarak değil, Osmanlı âdâb-ı muâşeret yazarlarının döneme damgasını vuran Avrupa kültürü ve alafranga yaşam tarzı ile farklı yüzleşme biçimleri ve tavır alma çabaları olarak okuyor.

İlk bakışta hiçbir şey insan davranışının formalitelerinden daha önemsiz görünmez, fakat yine de insanların daha fazla önem verdiği başka bir şey yoktur… Bu sebeple toplumsal ve siyasi sistemlerin görgü kuralları üzerindeki etkisi, ciddi bir araştırmayı gerektirmektedir. - Alexis de Tocqueville (1805-1859)

Alafranga… Otuz-kırk seneden beri bu kelimenin ziyaret etmediği ağız mı kalmıştır? Her ağızdan olur olmaz münasebetler üzerine bir "alafranga" sözüdür çıkar. Bazen bu sözün kuvveti bir hükm-i kat'i derecesine varır: "Alafranga imiş…" Artık buna kim itiraz edebilir. - Ahmed Midhat (1844-1912)

Osmanlı âdâb-ı muâşeret kitapları belirli bir muhatap kitle için görgü ve davranış kurallarını belirleyen rehberlerdir. Alafranga Halleri'nde Fatma Tunç Yaşar, geç dönem Osmanlı âdâb-ı muâşeret kitaplarının bağlamını, içeriğini ve gündemini, dönemin sosyo-politik ve kültürel atmosferi çerçevesinde inceliyor ve bunu yaparken modernleşme paradigmasının dar çerçevesine hapsolmaktan bilhassa kaçınıyor. Bu literatürün ortaya çıkışını Batılılaşma, modernleşme ve medenileşme gibi süreçlerin bir parçası ya da sonucu olarak değil; idealleri, özlemleri ve beklentileriyle Osmanlı âdâb-ı muâşeret yazarlarının bu süreçler ile farklı yüzleşme ve tavır alma çabaları olarak okuyor.

İÇİNDEKİLER

Teşekkür
Giriş

Geç Dönem Osmanlı Tarihini Yazmak
Geç Dönem Osmanlı Âdâb-ı Muâşereti: Literatür Değerlendirmesi
Âdâb-ı Muâşeret Çalışmak: "Denizde Tuz Aramak"
Kaynaklar Hakkında: İmkânlar ve Kısıtlılıklar

1. Geç Dönem Osmanlı Âdâb-ı Muâşeret Literatürü
On Dokuzuncu Yüzyıl: Medeniliğin Yükselişi
Osmanlı'da Âdâb-ı Muâşeret Kitaplarının Ortaya Çıkışı
Kavramsal Çerçeve: Âdâb-ı Muâşeret, Medeni ve Alafranga
Formel Nezaket ve Ahlak Arasında: Yeni Âdâb-ı Muâşeret Arayışı

2. Kıyafette Değişim: Ayrışmak ve Aynileşmek
Kıyafetin Sembolik Anlamı
Alafranga Giyim: Tekdüzeliğe ve Farklılaşmaya Doğru
Kıyafet ve Dış Görünüş
Moda Böyle İmiş!
Kibar Osmanlı Erkeğinin Kıyafeti
Zarif Osmanlı Kadınının Kıyafeti

3. Hane Tanzimi, Salon ve Sofra Âdâbı
Hane Tanzimi
Selamlıktan Salona: Alafranga Salon Tanzimi
Salon Hayatı
Medeni Hayatın Gereği Viziteler ve Kartvizitler
Suâre ve Balolar
Sofra Âdâbı
Alafranga Sofra Âdâbı:
Yemek Odasına Geçiş ve Masada Oturma Düzeni
Alafranga Sofrada İçkiler ve İdare-i Kadeh

4. Sosyal Hayatta Âdâb-ı Muâşeret: Sokak, Yolculuk ve Eğlence
Şehir Âdâbı: Rehber-i Müsafirin ve Âdâb-ı Muâşeret
Alafranganın Vitrini: Sokak
Yolculuk Âdâbı: Vapur, Şimendifer ve Tramvay
Ortak Yaşam Alanları: Tiyatro ve Mesire

Sonuç
Ek: Âdâb-ı Muâşeret Kitaplarından Örnekler
Kaynakça
Dizin

YAZAR Fatma Tunç YaşaR, 2001 yılında Boğaziçi Üniversitesi Tarih Bölümü'nden mezun oldu. 2004 yılında aynı bölümde "Women in Early Modern Istanbul: The Use of Space" başlıklı master tezini ve 2012 yılında "The Predicaments of Alla Franca: Visions of Proper Behavior in Late Ottoman Etiquette Literature" başlıklı doktora tezini tamamladı. 2008-2009 akademik yılında Harvard Üniversitesi, CMES-Center for Middle Eastern Studies'de Misafir Araştırmacı olarak bulundu. 2014'te TÜBİTAK Yurtiçi Doktora Sonrası Araştırma Bursu ile ODTÜ Tarih Bölümü'nde "II. Meşrutiyet Döneminde 'Medenileşme Eğitimi': Malumat-ı Medeniye Ders Kitapları" başlıklı araştırma projesini tamamladı. Halen Yıldız Teknik Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Bölümü'nde öğretim üyesidir. Osmanlı sosyal ve kültürel tarihi, şehir tarihi, gündelik hayat ve toplumsal cinsiyet konulu araştırma ve yayın çalışmalarını sürdürmektedir.

  • Açıklama
    • Alafranga Halleri'nde Fatma Tunç Yaşar, on dokuzuncu yüzyılın sonu ve yirminci yüzyılın başında yayımlanmış Osmanlı âdâb-ı muâşeret kitaplarının bağlamını, muhtevasını ve gündemini, geç dönem Osmanlı sosyo-politik ve kültürel atmosferi çerçevesinde analiz ediyor. Bunu yaparken Batılılaşma ve modernleşme paradigmalarının dar çerçevesine hapsolmaktan bilhassa kaçınıyor. Osmanlı âdâb-ı muâşeret literatürünün ortaya çıkışını Batılılaşma, modernleşme ve medenileşme gibi süreçlerin bir parçası ya da sonucu olarak değil, Osmanlı âdâb-ı muâşeret yazarlarının döneme damgasını vuran Avrupa kültürü ve alafranga yaşam tarzı ile farklı yüzleşme biçimleri ve tavır alma çabaları olarak okuyor.

      İlk bakışta hiçbir şey insan davranışının formalitelerinden daha önemsiz görünmez, fakat yine de insanların daha fazla önem verdiği başka bir şey yoktur… Bu sebeple toplumsal ve siyasi sistemlerin görgü kuralları üzerindeki etkisi, ciddi bir araştırmayı gerektirmektedir. - Alexis de Tocqueville (1805-1859)

      Alafranga… Otuz-kırk seneden beri bu kelimenin ziyaret etmediği ağız mı kalmıştır? Her ağızdan olur olmaz münasebetler üzerine bir "alafranga" sözüdür çıkar. Bazen bu sözün kuvveti bir hükm-i kat'i derecesine varır: "Alafranga imiş…" Artık buna kim itiraz edebilir. - Ahmed Midhat (1844-1912)

      Osmanlı âdâb-ı muâşeret kitapları belirli bir muhatap kitle için görgü ve davranış kurallarını belirleyen rehberlerdir. Alafranga Halleri'nde Fatma Tunç Yaşar, geç dönem Osmanlı âdâb-ı muâşeret kitaplarının bağlamını, içeriğini ve gündemini, dönemin sosyo-politik ve kültürel atmosferi çerçevesinde inceliyor ve bunu yaparken modernleşme paradigmasının dar çerçevesine hapsolmaktan bilhassa kaçınıyor. Bu literatürün ortaya çıkışını Batılılaşma, modernleşme ve medenileşme gibi süreçlerin bir parçası ya da sonucu olarak değil; idealleri, özlemleri ve beklentileriyle Osmanlı âdâb-ı muâşeret yazarlarının bu süreçler ile farklı yüzleşme ve tavır alma çabaları olarak okuyor.

      İÇİNDEKİLER

      Teşekkür
      Giriş

      Geç Dönem Osmanlı Tarihini Yazmak
      Geç Dönem Osmanlı Âdâb-ı Muâşereti: Literatür Değerlendirmesi
      Âdâb-ı Muâşeret Çalışmak: "Denizde Tuz Aramak"
      Kaynaklar Hakkında: İmkânlar ve Kısıtlılıklar

      1. Geç Dönem Osmanlı Âdâb-ı Muâşeret Literatürü
      On Dokuzuncu Yüzyıl: Medeniliğin Yükselişi
      Osmanlı'da Âdâb-ı Muâşeret Kitaplarının Ortaya Çıkışı
      Kavramsal Çerçeve: Âdâb-ı Muâşeret, Medeni ve Alafranga
      Formel Nezaket ve Ahlak Arasında: Yeni Âdâb-ı Muâşeret Arayışı

      2. Kıyafette Değişim: Ayrışmak ve Aynileşmek
      Kıyafetin Sembolik Anlamı
      Alafranga Giyim: Tekdüzeliğe ve Farklılaşmaya Doğru
      Kıyafet ve Dış Görünüş
      Moda Böyle İmiş!
      Kibar Osmanlı Erkeğinin Kıyafeti
      Zarif Osmanlı Kadınının Kıyafeti

      3. Hane Tanzimi, Salon ve Sofra Âdâbı
      Hane Tanzimi
      Selamlıktan Salona: Alafranga Salon Tanzimi
      Salon Hayatı
      Medeni Hayatın Gereği Viziteler ve Kartvizitler
      Suâre ve Balolar
      Sofra Âdâbı
      Alafranga Sofra Âdâbı:
      Yemek Odasına Geçiş ve Masada Oturma Düzeni
      Alafranga Sofrada İçkiler ve İdare-i Kadeh

      4. Sosyal Hayatta Âdâb-ı Muâşeret: Sokak, Yolculuk ve Eğlence
      Şehir Âdâbı: Rehber-i Müsafirin ve Âdâb-ı Muâşeret
      Alafranganın Vitrini: Sokak
      Yolculuk Âdâbı: Vapur, Şimendifer ve Tramvay
      Ortak Yaşam Alanları: Tiyatro ve Mesire

      Sonuç
      Ek: Âdâb-ı Muâşeret Kitaplarından Örnekler
      Kaynakça
      Dizin

      YAZAR Fatma Tunç YaşaR, 2001 yılında Boğaziçi Üniversitesi Tarih Bölümü'nden mezun oldu. 2004 yılında aynı bölümde "Women in Early Modern Istanbul: The Use of Space" başlıklı master tezini ve 2012 yılında "The Predicaments of Alla Franca: Visions of Proper Behavior in Late Ottoman Etiquette Literature" başlıklı doktora tezini tamamladı. 2008-2009 akademik yılında Harvard Üniversitesi, CMES-Center for Middle Eastern Studies'de Misafir Araştırmacı olarak bulundu. 2014'te TÜBİTAK Yurtiçi Doktora Sonrası Araştırma Bursu ile ODTÜ Tarih Bölümü'nde "II. Meşrutiyet Döneminde 'Medenileşme Eğitimi': Malumat-ı Medeniye Ders Kitapları" başlıklı araştırma projesini tamamladı. Halen Yıldız Teknik Üniversitesi İnsan ve Toplum Bilimleri Bölümü'nde öğretim üyesidir. Osmanlı sosyal ve kültürel tarihi, şehir tarihi, gündelik hayat ve toplumsal cinsiyet konulu araştırma ve yayın çalışmalarını sürdürmektedir.

      Stok Kodu
      :
      9786059125437
      Boyut
      :
      14x23
      Sayfa Sayısı
      :
      271 s.
      Basım Yeri
      :
      İstanbul
      Baskı
      :
      1
      Basım Tarihi
      :
      2016
      Kapak Türü
      :
      Karton
      Kağıt Türü
      :
      3. Hamur
      Dili
      :
      Türkçe
  • Yorumlar
    • Yorum yaz
      Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat