#smrgSAHAF Uluğ Bey Rasathanesi ve Medresesi - 1995

Basıldığı Matbaa:
Milli Eğitim Basımevi
Dizi Adı:
İnceleme - Araştırma Dizisi
Stok Kodu:
1199069767
Boyut:
16x24
Sayfa Sayısı:
190 s.
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
1995
Kapak Türü:
Karton Kapak
Kağıt Türü:
1. Hamur
Dili:
Türkçe
Kategori:
0,00
1199069767
455674
Uluğ Bey Rasathanesi ve Medresesi -        1995
Uluğ Bey Rasathanesi ve Medresesi - 1995 #smrgSAHAF
0.00
Bu çalışmamızı dört bölüm ve bir ek bölüm halinde hazırladık.

Birinci Bölümde: Önce ULUĞ BEY'in hayatı ve zamanı hakkında kısa bilgi verdik. Sonra ULUĞ BEY'in ilmi kişiliği, ilmi hizmetleri ve eserlerinden bahsettik.

İkinci Bölümde: ULUĞ BEY devrinin diğer bilginleri hakkında kısa bilgiler verdik. Bunlardan, ULUĞ BEY'in hocası BURSALI KÂDIZÂDE RÛMÎ, bilim tarihinde ilk defa ondalık sayı ve işlemleri üzerinde eser yazma şerefini taşıyan ve ULUĞ BEY'in Semerkant Rasathanesi'nin ilk müdürü olan GIYASETTİN ÇEMŞİT'in bilim dünyasındaki yerini belirttik. Daha sonra ULUĞ BEY'in ölümü sonucu, Semerkant da bilim atmosferinin dağılması üzerine devrin hükümdarı FATİH SULTAN MEHMET tarafından İstanbula davet edilerek, İstanbul medreselerinde müsbet bilim eğitim ve öğretimini yeniden canlandıran ALİ KUŞÇU'dan bahsettik. Bu arada Semerkant Medresesi'nin ünlü öteki bilgini olan MUİNİDDİN EL KÂŞÎ hakkında bilgi vermeye çalıştık.

Üçüncü Bölümde: Özellikle matematik, astronomi ve fiziğin tarihi gelişiminde, İslâmiyetin başlangıcından zamanımıza kadar yaşamış olan bilginlerimiz üzerinde durduk.

Dördüncü Bölümde: Rasathanenin Tarihi Gelişimini ve Türk-İslâm Dünyasında rasathaneye verilen önemin sebeplerini açıkladık.

Amacımız, bugünün nesillerini milli kültürümüz ile doğrudan doğruya temasa geçirerek, geçmiş ile zamanımız arasındaki bağları kurmak \e bütünlüğü korumaktır. Önemli olan Yahya KEMAL'in dediği gibi: "Kökü mazide âti olabilmektir."

Ek Bölümü; açıklamalı terim dizini bölümü olarak ayırdık. Bu ek bölümü biraz geniş tuttuk. Bu durumu gereksiz gören okuyucu olabilir. Çünkü, okuyucu, bu ek bölümde görülen bilgileri ansiklopedi türündeki yayınlarda bulabileceğini düşünecektir. Ancak kitapta görülen bilgileri, okuyucunun eksiksiz anlayıp kavraması istendiği zaman; kelimelerle, deyimlerle ve terimlerle olsun; kişi ve eser adlan ile olsun; coğrafî yer ve bölge adlan ile olsun, hangi kitabı elimize alırsak alalım, istenilen yeterli açıklamayı bulamayız. Bu durumda; kütüphanelere gitmek veya uzmanlık seviyesinde bilgi sahibi kişilerin bilgisine başvurmak zorunlu duruma gelmektedir. (Önsözden)

Bu çalışmamızı dört bölüm ve bir ek bölüm halinde hazırladık.

Birinci Bölümde: Önce ULUĞ BEY'in hayatı ve zamanı hakkında kısa bilgi verdik. Sonra ULUĞ BEY'in ilmi kişiliği, ilmi hizmetleri ve eserlerinden bahsettik.

İkinci Bölümde: ULUĞ BEY devrinin diğer bilginleri hakkında kısa bilgiler verdik. Bunlardan, ULUĞ BEY'in hocası BURSALI KÂDIZÂDE RÛMÎ, bilim tarihinde ilk defa ondalık sayı ve işlemleri üzerinde eser yazma şerefini taşıyan ve ULUĞ BEY'in Semerkant Rasathanesi'nin ilk müdürü olan GIYASETTİN ÇEMŞİT'in bilim dünyasındaki yerini belirttik. Daha sonra ULUĞ BEY'in ölümü sonucu, Semerkant da bilim atmosferinin dağılması üzerine devrin hükümdarı FATİH SULTAN MEHMET tarafından İstanbula davet edilerek, İstanbul medreselerinde müsbet bilim eğitim ve öğretimini yeniden canlandıran ALİ KUŞÇU'dan bahsettik. Bu arada Semerkant Medresesi'nin ünlü öteki bilgini olan MUİNİDDİN EL KÂŞÎ hakkında bilgi vermeye çalıştık.

Üçüncü Bölümde: Özellikle matematik, astronomi ve fiziğin tarihi gelişiminde, İslâmiyetin başlangıcından zamanımıza kadar yaşamış olan bilginlerimiz üzerinde durduk.

Dördüncü Bölümde: Rasathanenin Tarihi Gelişimini ve Türk-İslâm Dünyasında rasathaneye verilen önemin sebeplerini açıkladık.

Amacımız, bugünün nesillerini milli kültürümüz ile doğrudan doğruya temasa geçirerek, geçmiş ile zamanımız arasındaki bağları kurmak \e bütünlüğü korumaktır. Önemli olan Yahya KEMAL'in dediği gibi: "Kökü mazide âti olabilmektir."

Ek Bölümü; açıklamalı terim dizini bölümü olarak ayırdık. Bu ek bölümü biraz geniş tuttuk. Bu durumu gereksiz gören okuyucu olabilir. Çünkü, okuyucu, bu ek bölümde görülen bilgileri ansiklopedi türündeki yayınlarda bulabileceğini düşünecektir. Ancak kitapta görülen bilgileri, okuyucunun eksiksiz anlayıp kavraması istendiği zaman; kelimelerle, deyimlerle ve terimlerle olsun; kişi ve eser adlan ile olsun; coğrafî yer ve bölge adlan ile olsun, hangi kitabı elimize alırsak alalım, istenilen yeterli açıklamayı bulamayız. Bu durumda; kütüphanelere gitmek veya uzmanlık seviyesinde bilgi sahibi kişilerin bilgisine başvurmak zorunlu duruma gelmektedir. (Önsözden)

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat