#smrgKİTABEVİ Tora 3. Kitap : Türkçe Çeviri ve Açıklamalarıyla Tora ve Aftara - Vayikra - 2010

Kondisyon:
Yeni
Basıldığı Matbaa:
Euromat Entegre Matbaacılık
ISBN-10:
9944994022
Hazırlayan:
Editörler: Yitshak Haleva, Moşe Benveniste, Yeuda Adoni vd.
Stok Kodu:
1199071737
Boyut:
16x24
Sayfa Sayısı:
535 s.
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
2
Basım Tarihi:
2010
Çeviren:
Moşe Farsi
Kapak Türü:
Ciltli
Kağıt Türü:
1. Hamur
Dili:
Türkçe - İbranice
Kategori:
Din
0,00
1199071737
457638
Tora 3. Kitap : Türkçe Çeviri ve Açıklamalarıyla Tora ve Aftara - Vayikra -        2010
Tora 3. Kitap : Türkçe Çeviri ve Açıklamalarıyla Tora ve Aftara - Vayikra - 2010 #smrgKİTABEVİ
0.00
Vayikra kitabı genel olarak Koenler ve Leviler'e ait görevleri içerdiğinden, aynı zamanda "Torat Koanim - Koenler Yasası" olarak da adlandırılır. Bu kitapla ilgili Alaha Midrajları'nı içeren kitaba da bu nedenle Torat Koanim adı verilmiştir. Bu kitapta tüm korbanların kuralları ve Mişkan'daki işlemler ele alınmaktadır. Şemot kitabı sürgün ve kurtuluş üzerineydi ve Tanrı'nın Onuru'nun Mişkan'ı doldurmasıyla tamamlanmıştı. Vayikra kitabı bunun devamı olarak korbanlar ve Mişkan'daki kuralları içermektedir. Bu sayede korbanlar günah durumunda, Bene-Yisrael'in yapacakları Teşuva ile birlikte onarım sağlayacak ve böylece günahlar Şehma'nın halkı terk etmesine neden olmadan silinecektir.

Kitap aynı zamanda Tanrı ibadeti için Mekan'a gelen Koenler'in kutsal konumda olmalarını, Kutsal Mekan ve onunla ilgili her türlü "kutsal" şeyin, tumadan uzak tutulmasını emretmektedir.

Vayikra kitabının büyük bölümü korbanlar, kimlerin ne tür korban getireceği, bunu nerede gerçekleştireceği üzerine kuruludur. Diğer mitsvalar da bunun bir devamı niteliğindedir. Başta gönüllü olarak getirilen korbanlara değinildikten sonra, onlara bağlı olarak kan ve içyağı yemek yasaklanmakta (3:17), sonra da günah durumunda getirilen korbanlar açıklanmaktadır (4:1-5:26). Yine bu konunun bir devamı olarak yasak olan ve olmayan yiyecek türleri açıklanmaktadır (11:1-47), zira yasak yiyecekler de insan ruhunu tame yapma özelliğine sahiptir ve bunları yiyen ya da bazılarına dokunan kişilerin, kutsal olan her türlü şeye dokunması ve Kutsal Mekan'a girmesi yasaktır. Ve eğer bir kişi bu halde Kutsal Mekan'a girerse, yine bir korban getirmekle yükümlüdür (5:14).

Kitap aynı zamanda Metsora, doğum yapan kadın, bedensel akıntılar gibi konuları da işlemektedir; zira bunlar da korban gerektiren konular olmanın yanında, birer turna kaynağıdır. Bunun ardından yasak ilişkiler konusuna geçilmektedir; zira bu ilişkiler insanın ruhunu tame yapma özelliğine sahip olmanın dışında, Şehina'nın Bene-Yisrael'den uzaklaşmasına ve sonunda halkın sürgüne çıkmasına yol açar. Dahası, bu günahları bilmeden işleyen kişi de korban getirmelidir. Sonrasında da Şabat ve bayramlar konuları aktarılmaktadır, ki bunlar, özel korbanların getirilmesini gerektiren zamanlardır (Ramban).

Kitap, Erets-Yisrael'e özgü bazı kuralları, Tora'ya uygun yaşamanın ödüllerini ve aksi durumda halkın yüzleşeceği felaketleri bildirdikten sonra, Bet-Amikdaş'a yapılabilecek özel bağışlar konusuyla son bulmaktadır. -Moşe Farsi (Önsözden)

Vayikra kitabı genel olarak Koenler ve Leviler'e ait görevleri içerdiğinden, aynı zamanda "Torat Koanim - Koenler Yasası" olarak da adlandırılır. Bu kitapla ilgili Alaha Midrajları'nı içeren kitaba da bu nedenle Torat Koanim adı verilmiştir. Bu kitapta tüm korbanların kuralları ve Mişkan'daki işlemler ele alınmaktadır. Şemot kitabı sürgün ve kurtuluş üzerineydi ve Tanrı'nın Onuru'nun Mişkan'ı doldurmasıyla tamamlanmıştı. Vayikra kitabı bunun devamı olarak korbanlar ve Mişkan'daki kuralları içermektedir. Bu sayede korbanlar günah durumunda, Bene-Yisrael'in yapacakları Teşuva ile birlikte onarım sağlayacak ve böylece günahlar Şehma'nın halkı terk etmesine neden olmadan silinecektir.

Kitap aynı zamanda Tanrı ibadeti için Mekan'a gelen Koenler'in kutsal konumda olmalarını, Kutsal Mekan ve onunla ilgili her türlü "kutsal" şeyin, tumadan uzak tutulmasını emretmektedir.

Vayikra kitabının büyük bölümü korbanlar, kimlerin ne tür korban getireceği, bunu nerede gerçekleştireceği üzerine kuruludur. Diğer mitsvalar da bunun bir devamı niteliğindedir. Başta gönüllü olarak getirilen korbanlara değinildikten sonra, onlara bağlı olarak kan ve içyağı yemek yasaklanmakta (3:17), sonra da günah durumunda getirilen korbanlar açıklanmaktadır (4:1-5:26). Yine bu konunun bir devamı olarak yasak olan ve olmayan yiyecek türleri açıklanmaktadır (11:1-47), zira yasak yiyecekler de insan ruhunu tame yapma özelliğine sahiptir ve bunları yiyen ya da bazılarına dokunan kişilerin, kutsal olan her türlü şeye dokunması ve Kutsal Mekan'a girmesi yasaktır. Ve eğer bir kişi bu halde Kutsal Mekan'a girerse, yine bir korban getirmekle yükümlüdür (5:14).

Kitap aynı zamanda Metsora, doğum yapan kadın, bedensel akıntılar gibi konuları da işlemektedir; zira bunlar da korban gerektiren konular olmanın yanında, birer turna kaynağıdır. Bunun ardından yasak ilişkiler konusuna geçilmektedir; zira bu ilişkiler insanın ruhunu tame yapma özelliğine sahip olmanın dışında, Şehina'nın Bene-Yisrael'den uzaklaşmasına ve sonunda halkın sürgüne çıkmasına yol açar. Dahası, bu günahları bilmeden işleyen kişi de korban getirmelidir. Sonrasında da Şabat ve bayramlar konuları aktarılmaktadır, ki bunlar, özel korbanların getirilmesini gerektiren zamanlardır (Ramban).

Kitap, Erets-Yisrael'e özgü bazı kuralları, Tora'ya uygun yaşamanın ödüllerini ve aksi durumda halkın yüzleşeceği felaketleri bildirdikten sonra, Bet-Amikdaş'a yapılabilecek özel bağışlar konusuyla son bulmaktadır. -Moşe Farsi (Önsözden)

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat