BİRİNCİ BÖLÜM
SİYASİ İKTİDARINDENETLENMESİ VE DENGELENMESİ
I. -Siyasi İktidarın Tanımı ve Sınırlanması Gereği-3
II. -Demokratik Rejimlerde Siyasi İktidarın Sınırlanması Sorunu-7
A. -Dikey Sorumluluk Mekanizmaları: Demokratik Rejimin Doğasından ve İşleyişinden Kaynaklanan Denetleme-Dengeleme Unsurları-10
1. -Seçimler-10
a. -Vatandaşların Elindeki En Etkili Araç: Geri Çağıma Kurumu-13
b. -Değerlendirme: Bir Denetleme-Dengeleme Aracı Olarak Seçim-15
2. -Siyasi Partiler, Sivil Toplum Örgütleri ve Medya-16
a. -Parlamenter Muhalefet-18
b. -Seçim Sistemi ve Parlamenter Muhalefet-21
c. -Muhalefetin Anayasal Statüsü-22
d. -Sivil Toplum-24
e. -Yasama Organının Sivil Toplum Tarafından İzlenmesi ve Denetlenmesi: -Milletvekili İzleme Komiteleri- Örneği-24
f. -Yerel Yönetimlerin Sivil Toplum Tarafından Denetlenmesi: Dünyadan Çeşitli Örnekler-25
g. -Medya-27
B. -Harici Hesap Verebilirlik: Uluslararası Denetim Mekanizmaları-28
C. -Yatay Hesap Verebilirlik: Anayasal Denetleme-Dengeleme-30
1. -Çağdaş Demokratik Anayasal Sistemlerde Devletin Organizasyon Şeması ve Denetleme-Dengeleme-31
2. -Kuvvetler Ayrılığı İlkesi ve Siyasi İktidarın Denetlenmesi ve Dengelenmesi: -37
3. -Kuvvetler Ayrılığı ve Denetler-Dengeler Sisteminin Düşünsel Temelleri-38
a. --Yasa- Kavramı ve Kuvvetler Ayrılığı-38
b. -Antik Yunan'dan 1787 Amerikan Anayasası'na Denetleme ve Dengeleme Düşüncesi-40
aa. -İlkçağ-42
aaa. -Platon-43
bbb. -Aristoteles-48
ccc. -Platon ve Aristoteles'in Denetleme-Dengeleme Teorisine Katkısı-51
ddd. -Polybios-51
eee. -Cicero-53
bb. -Ortaçağ-53
aaa. -Aquinum'lu Thomas-54
bbb. -Pizan'lı Christine-54
ccc. -Padua'lı Marsillio-56
ddd. -Machiavelli-57
cc. -James Harrington ve Sonrası-59
aaa. -Thomas Hobbes ve James Harrington'ın Fikirlerinin Karşılaştırması-60
bbb. -Locke-63
ccc. -Montesquieu-64
dd. -Montesquieu'den Newtoncu Anayasacılığa-66
aaa. -Newtoncu Anayasacılık veya Siyasi Newtonculuğun Düşünsel Temelleri-67
bbb. -Newtoncu Düşüncenin Sonuçları-68
ccc. -1787 Amerikan Anayasası ve Siyasi Newtonculuk-69
ddd. -Organik ve Mekanik Metaforlar-70
ee. -Değerlendirme-72
III. -Günümüzde Kuvvetler Ayrılığı ve Denetler-Dengeler Sisteminin Uygulamasına Eleştirel Bir Bakış ve Yargının Önemi-73
A. -Başkanlık Sisteminde Denetleme-Dengeleme Ağı-73
B. -Parlamenter Sistemde Denetleme-Dengeleme Ağı-74
C. -Yarı-Başkanlık Sisteminde Denetleme-Dengeleme Ağı-74
D. -Günümüzde Kuvvetler Ayrılığı ve Yargı-75
İKİNCİ BÖLÜM
SİYASİ İKTİDARINDENETLENMESİ-DENGELENMESİ VE YARGI
I. -Hukuk Devleti İlkesi ve Siyasi İktidarın Denetlenmesi ve Dengelenmesi-77
A. -Anayasanın Üstünlüğü-79
B. -Yasaların Anayasaya Uygunluğunun Siyasi Denetim-83
1. -İsveç Örneği-83
2. -Türkiye'de Yasaların Anayasaya Uygunluğunun Siyasi Denetimi-84
a. -Meclis Başkanlığı, Yasama Komisyonları ve Meclis Genel Kurulu-85
b. -Bir Denetleme-Dengeleme Unsuru Olarak İkinci Meclis-86
c. -Bir Denetleme-Dengeleme Unsuru Olarak Cumhurbaşkanı-88
d. -Siyasi Denetimin Değerlendirmesi-89
C. -Yasaların Anayasaya Uygunluğunun Yargısal Denetimi-90
1. -Yargısal Denetimin Zamanı, Yolları, Kapsamı ve Sonuçları-91
a. -Yargısal Denetimin Zamanı-91
b. -Yargısal Denetimin Yolları-94
c. -Yargısal Denetimin Kapsamı-99
d. -Yargısal Denetimin Etkileri ve Sonuçları-103
2. -Anayasa Mahkemelerinin Anayasaya Uygunluk Denetimi Dışındaki Görev ve Yetkileri-106
3. -Anayasa Yargısının Kurumsal Yapısı-109
a. -Anayasa Mahkemesi Üyelerinin Belirlenmesi-109
aa. -Anayasa Mahkemesi'ne Cumhurbaşkanı Tarafından Seçilecek Üyeler-113
bb. -Anayasa Mahkemesi'ne TBMM Tarafından Seçilecek Üyeler-115
cc. -Anayasa Mahkemelerine Üye Olabilmek İçin Adaylarda Aranan Nitelikler-116
b. -Anayasa Mahkemesi Üyelerinin Görev Süresi-117
4. -Anayasa Yargısının Meşruiyeti ve Yargısal Aktivizm Tartışmaları-118
a. --Yargıçlar Hükümeti-, -Yargısal Aktivizm--119
b. -Yargısal Aktivizm Örnekleri: Macaristan ve Rusya Federasyonu Anayasa Mahkemeleri-120
c. -Değerlendirme-122
II. -Denetleme ve Denetlemenin Önkoşulu: Yargının Bağımsızlığı-125
A. -Çeşitli Boyutlarıyla Yargının Bağımsızlığı Kavramı-127
1. -Dış Bağımsızlık ve İç Bağımsızlık-127
2. -Bireysel Bağımsızlık ve Kurumsal Bağımsızlık-128
3. -Yargıya Yönelik -Uygunsuz- Etki ve Müdahalelere Örnekler-129
a. -Hukuk-dışı Yollarla Yargının Baskı Altına Alınması-129
b. -Otoriter veya Totaliter Rejimlerde Yargının Konumu-130
c. -Anayasal ve Yasal Yetkilerin Kullanılması Yoluyla Yargının Baskı Altına Alınması-131
4. -Yargının Bağımsızlığı ve Yargının Tarafsızlığı Arasındaki İlişki-132
5. -Yargının Tarafsızlığının Önemi-134
6. -Yargıçların Sorumluluğu veya Yargının Hesap Verebilirliği-135
7. --Doğal Yargıç- İlkesi ve Yargının Bağımsızlığı-136
8. -Yargının Bağımsızlığı ile Yargının Meşruiyeti Arasındaki İlişki-137
B. -Yargı Bağımsızlığına İlişkin Temel İlkeler, Kurumlar ve Uygulamalar-137
1. -Yargıç Adaylarının Nitelikleri-141
2. -Yargıçların Atanmaları-142
3. -Yargıçların Yükseltilmeleri-143
4. -Yargıçların Atanmalarında ve Yükseltilmelerinde Esas Alınacak Ölçütler-144
5. -Türkiye'de Yargıç Adaylarının Nitelikleri, Yargıçların Atanması ve Yükseltilmesi-145
6. -Tayin ve Nakil-146
7. -Disiplin İşleri, Görevden Uzaklaştırılma ve Görevden Alınma-147
8. -Yargıçların Görev Süresi-151
9. -Yargıçların Özlük Hakları-152
D. -Değerlendirme-154
III. -Yargının Bağımsızlığı ve Yüksek Yargı Kurulları-154
A. -Yüksek Yargı Kurulu Modelleri-157
B. -Yargı Bağımsızlığı İlkesi Bağlamında Yüksek Yargı Kurullarının Oluşumu ve Kurumsal Özellikleri-159
1. -Yüksek Yargı Kurullarının Kimler İçin Yetkili Olacağı Sorunu-161
2. -Yüksek Yargı Kurullarının Oluşumu-162
a. -İlk derecede Görev Yapan Yargıç ve Savcılara Temsil Olanağı Verilmesi-166
b. -Yargıç Olmayan Kişilere Kurulda Yer Verilmesi-167
c. -Yüksek Yargı Kurulu Üyelerinin Seçimi-168
aa. -Yargıç Üyelerin Seçimi: -168
bb. -Yargıç Olmayan Üyelerin Seçimi: -169
cc. -HSYK Üyelerinin TBMM Tarafından Seçilmesine İlişkin Tartışmalar-169
dd. -Doğal (ex officio) Üyeler: -170
d. -Yüksek Yargı Kurullarının Üye Sayısı ve Üyelerin Görev Süreleri-174
e. -Yüksek Yargı Kurullarının Daireleri ve Sekretaryaları-175
3. -Yüksek Yargı Kurullarının Kararları-176
4. -Değerlendirme-177
IV. -Genel Olarak Yargı Alanına ve Özel Olarak HSYK'ya İlişkin 2014 Yılında Yapılan Değişiklikler ve İlgili AYM Kararının Değerlendirmesi-177
A. -6524 Sayılı Yasanın -Yok-luğuna İlişkin Tartışmalar-178
B. -Hakimlerin ve Savcıların Yurtdışında Eğitimleri ve Yurtdışında Görevlendirilmeleri ile İlgili Düzenleme-180
C. -Hakimlerin ve Savcıların Meslekiçi Eğitimlerinin Adalet Akademisi'ne Bırakılması ile İlgili Düzenleme-184
D. -Adalet Akademisi Kanununda Yapılan Değişiklikler-185
E. -Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu ile İlgili Düzenlemeler-190
1. -HSYK Üyelerinin Seçimi: -205
2. -HSYK Genel Sekreterinin Seçimi-208
F. -Geçici Maddelerle Getirilen Düzenlemelerle İlgili Sorunlar-210
SONUÇ-215
KAYNAKÇA-217
BİRİNCİ BÖLÜM
SİYASİ İKTİDARINDENETLENMESİ VE DENGELENMESİ
I. -Siyasi İktidarın Tanımı ve Sınırlanması Gereği-3
II. -Demokratik Rejimlerde Siyasi İktidarın Sınırlanması Sorunu-7
A. -Dikey Sorumluluk Mekanizmaları: Demokratik Rejimin Doğasından ve İşleyişinden Kaynaklanan Denetleme-Dengeleme Unsurları-10
1. -Seçimler-10
a. -Vatandaşların Elindeki En Etkili Araç: Geri Çağıma Kurumu-13
b. -Değerlendirme: Bir Denetleme-Dengeleme Aracı Olarak Seçim-15
2. -Siyasi Partiler, Sivil Toplum Örgütleri ve Medya-16
a. -Parlamenter Muhalefet-18
b. -Seçim Sistemi ve Parlamenter Muhalefet-21
c. -Muhalefetin Anayasal Statüsü-22
d. -Sivil Toplum-24
e. -Yasama Organının Sivil Toplum Tarafından İzlenmesi ve Denetlenmesi: -Milletvekili İzleme Komiteleri- Örneği-24
f. -Yerel Yönetimlerin Sivil Toplum Tarafından Denetlenmesi: Dünyadan Çeşitli Örnekler-25
g. -Medya-27
B. -Harici Hesap Verebilirlik: Uluslararası Denetim Mekanizmaları-28
C. -Yatay Hesap Verebilirlik: Anayasal Denetleme-Dengeleme-30
1. -Çağdaş Demokratik Anayasal Sistemlerde Devletin Organizasyon Şeması ve Denetleme-Dengeleme-31
2. -Kuvvetler Ayrılığı İlkesi ve Siyasi İktidarın Denetlenmesi ve Dengelenmesi: -37
3. -Kuvvetler Ayrılığı ve Denetler-Dengeler Sisteminin Düşünsel Temelleri-38
a. --Yasa- Kavramı ve Kuvvetler Ayrılığı-38
b. -Antik Yunan'dan 1787 Amerikan Anayasası'na Denetleme ve Dengeleme Düşüncesi-40
aa. -İlkçağ-42
aaa. -Platon-43
bbb. -Aristoteles-48
ccc. -Platon ve Aristoteles'in Denetleme-Dengeleme Teorisine Katkısı-51
ddd. -Polybios-51
eee. -Cicero-53
bb. -Ortaçağ-53
aaa. -Aquinum'lu Thomas-54
bbb. -Pizan'lı Christine-54
ccc. -Padua'lı Marsillio-56
ddd. -Machiavelli-57
cc. -James Harrington ve Sonrası-59
aaa. -Thomas Hobbes ve James Harrington'ın Fikirlerinin Karşılaştırması-60
bbb. -Locke-63
ccc. -Montesquieu-64
dd. -Montesquieu'den Newtoncu Anayasacılığa-66
aaa. -Newtoncu Anayasacılık veya Siyasi Newtonculuğun Düşünsel Temelleri-67
bbb. -Newtoncu Düşüncenin Sonuçları-68
ccc. -1787 Amerikan Anayasası ve Siyasi Newtonculuk-69
ddd. -Organik ve Mekanik Metaforlar-70
ee. -Değerlendirme-72
III. -Günümüzde Kuvvetler Ayrılığı ve Denetler-Dengeler Sisteminin Uygulamasına Eleştirel Bir Bakış ve Yargının Önemi-73
A. -Başkanlık Sisteminde Denetleme-Dengeleme Ağı-73
B. -Parlamenter Sistemde Denetleme-Dengeleme Ağı-74
C. -Yarı-Başkanlık Sisteminde Denetleme-Dengeleme Ağı-74
D. -Günümüzde Kuvvetler Ayrılığı ve Yargı-75
İKİNCİ BÖLÜM
SİYASİ İKTİDARINDENETLENMESİ-DENGELENMESİ VE YARGI
I. -Hukuk Devleti İlkesi ve Siyasi İktidarın Denetlenmesi ve Dengelenmesi-77
A. -Anayasanın Üstünlüğü-79
B. -Yasaların Anayasaya Uygunluğunun Siyasi Denetim-83
1. -İsveç Örneği-83
2. -Türkiye'de Yasaların Anayasaya Uygunluğunun Siyasi Denetimi-84
a. -Meclis Başkanlığı, Yasama Komisyonları ve Meclis Genel Kurulu-85
b. -Bir Denetleme-Dengeleme Unsuru Olarak İkinci Meclis-86
c. -Bir Denetleme-Dengeleme Unsuru Olarak Cumhurbaşkanı-88
d. -Siyasi Denetimin Değerlendirmesi-89
C. -Yasaların Anayasaya Uygunluğunun Yargısal Denetimi-90
1. -Yargısal Denetimin Zamanı, Yolları, Kapsamı ve Sonuçları-91
a. -Yargısal Denetimin Zamanı-91
b. -Yargısal Denetimin Yolları-94
c. -Yargısal Denetimin Kapsamı-99
d. -Yargısal Denetimin Etkileri ve Sonuçları-103
2. -Anayasa Mahkemelerinin Anayasaya Uygunluk Denetimi Dışındaki Görev ve Yetkileri-106
3. -Anayasa Yargısının Kurumsal Yapısı-109
a. -Anayasa Mahkemesi Üyelerinin Belirlenmesi-109
aa. -Anayasa Mahkemesi'ne Cumhurbaşkanı Tarafından Seçilecek Üyeler-113
bb. -Anayasa Mahkemesi'ne TBMM Tarafından Seçilecek Üyeler-115
cc. -Anayasa Mahkemelerine Üye Olabilmek İçin Adaylarda Aranan Nitelikler-116
b. -Anayasa Mahkemesi Üyelerinin Görev Süresi-117
4. -Anayasa Yargısının Meşruiyeti ve Yargısal Aktivizm Tartışmaları-118
a. --Yargıçlar Hükümeti-, -Yargısal Aktivizm--119
b. -Yargısal Aktivizm Örnekleri: Macaristan ve Rusya Federasyonu Anayasa Mahkemeleri-120
c. -Değerlendirme-122
II. -Denetleme ve Denetlemenin Önkoşulu: Yargının Bağımsızlığı-125
A. -Çeşitli Boyutlarıyla Yargının Bağımsızlığı Kavramı-127
1. -Dış Bağımsızlık ve İç Bağımsızlık-127
2. -Bireysel Bağımsızlık ve Kurumsal Bağımsızlık-128
3. -Yargıya Yönelik -Uygunsuz- Etki ve Müdahalelere Örnekler-129
a. -Hukuk-dışı Yollarla Yargının Baskı Altına Alınması-129
b. -Otoriter veya Totaliter Rejimlerde Yargının Konumu-130
c. -Anayasal ve Yasal Yetkilerin Kullanılması Yoluyla Yargının Baskı Altına Alınması-131
4. -Yargının Bağımsızlığı ve Yargının Tarafsızlığı Arasındaki İlişki-132
5. -Yargının Tarafsızlığının Önemi-134
6. -Yargıçların Sorumluluğu veya Yargının Hesap Verebilirliği-135
7. --Doğal Yargıç- İlkesi ve Yargının Bağımsızlığı-136
8. -Yargının Bağımsızlığı ile Yargının Meşruiyeti Arasındaki İlişki-137
B. -Yargı Bağımsızlığına İlişkin Temel İlkeler, Kurumlar ve Uygulamalar-137
1. -Yargıç Adaylarının Nitelikleri-141
2. -Yargıçların Atanmaları-142
3. -Yargıçların Yükseltilmeleri-143
4. -Yargıçların Atanmalarında ve Yükseltilmelerinde Esas Alınacak Ölçütler-144
5. -Türkiye'de Yargıç Adaylarının Nitelikleri, Yargıçların Atanması ve Yükseltilmesi-145
6. -Tayin ve Nakil-146
7. -Disiplin İşleri, Görevden Uzaklaştırılma ve Görevden Alınma-147
8. -Yargıçların Görev Süresi-151
9. -Yargıçların Özlük Hakları-152
D. -Değerlendirme-154
III. -Yargının Bağımsızlığı ve Yüksek Yargı Kurulları-154
A. -Yüksek Yargı Kurulu Modelleri-157
B. -Yargı Bağımsızlığı İlkesi Bağlamında Yüksek Yargı Kurullarının Oluşumu ve Kurumsal Özellikleri-159
1. -Yüksek Yargı Kurullarının Kimler İçin Yetkili Olacağı Sorunu-161
2. -Yüksek Yargı Kurullarının Oluşumu-162
a. -İlk derecede Görev Yapan Yargıç ve Savcılara Temsil Olanağı Verilmesi-166
b. -Yargıç Olmayan Kişilere Kurulda Yer Verilmesi-167
c. -Yüksek Yargı Kurulu Üyelerinin Seçimi-168
aa. -Yargıç Üyelerin Seçimi: -168
bb. -Yargıç Olmayan Üyelerin Seçimi: -169
cc. -HSYK Üyelerinin TBMM Tarafından Seçilmesine İlişkin Tartışmalar-169
dd. -Doğal (ex officio) Üyeler: -170
d. -Yüksek Yargı Kurullarının Üye Sayısı ve Üyelerin Görev Süreleri-174
e. -Yüksek Yargı Kurullarının Daireleri ve Sekretaryaları-175
3. -Yüksek Yargı Kurullarının Kararları-176
4. -Değerlendirme-177
IV. -Genel Olarak Yargı Alanına ve Özel Olarak HSYK'ya İlişkin 2014 Yılında Yapılan Değişiklikler ve İlgili AYM Kararının Değerlendirmesi-177
A. -6524 Sayılı Yasanın -Yok-luğuna İlişkin Tartışmalar-178
B. -Hakimlerin ve Savcıların Yurtdışında Eğitimleri ve Yurtdışında Görevlendirilmeleri ile İlgili Düzenleme-180
C. -Hakimlerin ve Savcıların Meslekiçi Eğitimlerinin Adalet Akademisi'ne Bırakılması ile İlgili Düzenleme-184
D. -Adalet Akademisi Kanununda Yapılan Değişiklikler-185
E. -Hakimler ve Savcılar Yüksek Kurulu ile İlgili Düzenlemeler-190
1. -HSYK Üyelerinin Seçimi: -205
2. -HSYK Genel Sekreterinin Seçimi-208
F. -Geçici Maddelerle Getirilen Düzenlemelerle İlgili Sorunlar-210
SONUÇ-215
KAYNAKÇA-217