Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi / sinecine Journal of Film Studies - Sayı : 2012/(3)1 Bahar / Spring - 2012/(3)1 Bahar

Hazırlayan:
Editör: Ahmet Gürata, Editör Yrd: Pınar Yıldız ve Aslı Ekici
Stok Kodu:
1199178636
Boyut:
16x24
Sayfa Sayısı:
115 s.
Basım Yeri:
Ankara
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2012
Kapak Türü:
Karton Kapak
Kağıt Türü:
3. Hamur
Dili:
Türkçe
0,00
1199178636
564736
Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi / sinecine Journal of Film Studies - Sayı : 2012/(3)1  Bahar / Spring - 2012/(3)1      Bahar
Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi / sinecine Journal of Film Studies - Sayı : 2012/(3)1 Bahar / Spring - 2012/(3)1 Bahar
0.00
Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi'nin beşinci sayısı, son dönem Türkiye sinemasına odaklanan iki yazıyla açılıyor. Farklı kimliklerin temsili sinema araştırmalarının gözde konularından biri. Eren Yüksel, Türkiye sinemasında etnik kimliklerin temsilini ele alan yazısında, bu alandaki literatürün bir eleştirisini sunarken, eleştirel bakış açısıyla egemen söylem arasındaki sınır çizgisini sorguluyor. Güz Sancısı (Tomris Giritlioğlu, 2008) ve Bahoz (Fırtına, Kazım Öz, 2008) filmlerini mercek altına alan yazı, kullanılan anlatısal kodları ve özdeşleşme mekanizmalarını inceliyor. Zeki Demirkubuz sinemasında toplumsal cinsiyet temsillerini değerlendiren Nursel Güler ise, bu filmlerde nasıl bir kadın kimliği kurgulandığını sorguluyor. Güler, bu inşa sürecinde erkek egemen düşüncenin rolünü tartışırken psikoanalitik yöntemden yararlanıyor. Her iki yazı da, sinemada eleştirel söylemin sınırlılıklarını bizlere hatırlatırken, derinlikli ve kuşatıcı bir sorgulamanın ipuçlarını sunuyor.

Toplumsal dönüşüm ve kaygıların anlaşılmasında tür sinemasının ne kadar işlevsel olduğu tartışılmaz. Toygar Sinan Baykan, makalesinde, Hollywood bilimkurgusunda teknolojiye dair korkuları ele alıyor. Bilimkurgu sinemasında teknolojinin denetimden çıktığı ve denetim altına alındığı örneklerin bir karşılaştırmasını yapan Baykan, teknoloji ile insan arasındaki ilişkiye bakışın dönüştüğü saptamasında bulunuyor.

Usta yönetmen István Szabó'nun Taraf Tutmak (2001) filmi sanat ve politika ilişkisini ele alan çağdaş bir başyapıt. Sevgi Can Yağcı Aksel bu önemli filme farklı bir açıdan yaklaşmayı deniyor. Filmin ses kuşağına odaklanan Aksel, Taraf Tutmak'ın çok-katmanlı yapısını yeni bir gözle değerlendirmemizi sağlıyor.

Sinema araştırmalarının öncüsü André Bazin şu sıralar adeta yeniden keşfediliyor. Bazin'e yönelik bu ilgiyi fırsat sayarak usta eleştirmenin daha önce Türkçede yayınlanmamış bir yazısına yer vermek istedik: "Politique des auteurs Üzerine". Bu tercihimizin ayrıntılı nedenlerini çevirinin sunuş bölümünde bölümünde bulabilirsiniz.

Editörden
Ahmet Gürata‘nın Sunuşu

Makale 1990 Sonrası Türkiye Sinemasında Etnik Kimliklerin Temsili
Eren Yüksel

Zeki Demirkubuz Sinemasında Toplumsal Cinsiyet
Nursel Güler

Hollywood Bilimkurgusunda Makine, Beden ve Teknofobi
Toygar Sinan Baykan

Szabó'nun Sesçil Evreninde Taraf Tutmak
Sevgi Can Yağcı Aksel

Çeviri “Politique des Auteurs Üzerine”
André Bazin
(Çev. Adem Yeşilyurt)

sinecine kitaplığı
Yeni Kitaplar
Pınar Yıldız

Sinecine: Sinema Araştırmaları Dergisi'nin beşinci sayısı, son dönem Türkiye sinemasına odaklanan iki yazıyla açılıyor. Farklı kimliklerin temsili sinema araştırmalarının gözde konularından biri. Eren Yüksel, Türkiye sinemasında etnik kimliklerin temsilini ele alan yazısında, bu alandaki literatürün bir eleştirisini sunarken, eleştirel bakış açısıyla egemen söylem arasındaki sınır çizgisini sorguluyor. Güz Sancısı (Tomris Giritlioğlu, 2008) ve Bahoz (Fırtına, Kazım Öz, 2008) filmlerini mercek altına alan yazı, kullanılan anlatısal kodları ve özdeşleşme mekanizmalarını inceliyor. Zeki Demirkubuz sinemasında toplumsal cinsiyet temsillerini değerlendiren Nursel Güler ise, bu filmlerde nasıl bir kadın kimliği kurgulandığını sorguluyor. Güler, bu inşa sürecinde erkek egemen düşüncenin rolünü tartışırken psikoanalitik yöntemden yararlanıyor. Her iki yazı da, sinemada eleştirel söylemin sınırlılıklarını bizlere hatırlatırken, derinlikli ve kuşatıcı bir sorgulamanın ipuçlarını sunuyor.

Toplumsal dönüşüm ve kaygıların anlaşılmasında tür sinemasının ne kadar işlevsel olduğu tartışılmaz. Toygar Sinan Baykan, makalesinde, Hollywood bilimkurgusunda teknolojiye dair korkuları ele alıyor. Bilimkurgu sinemasında teknolojinin denetimden çıktığı ve denetim altına alındığı örneklerin bir karşılaştırmasını yapan Baykan, teknoloji ile insan arasındaki ilişkiye bakışın dönüştüğü saptamasında bulunuyor.

Usta yönetmen István Szabó'nun Taraf Tutmak (2001) filmi sanat ve politika ilişkisini ele alan çağdaş bir başyapıt. Sevgi Can Yağcı Aksel bu önemli filme farklı bir açıdan yaklaşmayı deniyor. Filmin ses kuşağına odaklanan Aksel, Taraf Tutmak'ın çok-katmanlı yapısını yeni bir gözle değerlendirmemizi sağlıyor.

Sinema araştırmalarının öncüsü André Bazin şu sıralar adeta yeniden keşfediliyor. Bazin'e yönelik bu ilgiyi fırsat sayarak usta eleştirmenin daha önce Türkçede yayınlanmamış bir yazısına yer vermek istedik: "Politique des auteurs Üzerine". Bu tercihimizin ayrıntılı nedenlerini çevirinin sunuş bölümünde bölümünde bulabilirsiniz.

Editörden
Ahmet Gürata‘nın Sunuşu

Makale 1990 Sonrası Türkiye Sinemasında Etnik Kimliklerin Temsili
Eren Yüksel

Zeki Demirkubuz Sinemasında Toplumsal Cinsiyet
Nursel Güler

Hollywood Bilimkurgusunda Makine, Beden ve Teknofobi
Toygar Sinan Baykan

Szabó'nun Sesçil Evreninde Taraf Tutmak
Sevgi Can Yağcı Aksel

Çeviri “Politique des Auteurs Üzerine”
André Bazin
(Çev. Adem Yeşilyurt)

sinecine kitaplığı
Yeni Kitaplar
Pınar Yıldız

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat