#smrgSAHAF Şafak Uykusundaki Kent Harput -

Hazırlayan:
Görkem Gül Duman, Arşiv : Mustafa Balaban
Stok Kodu:
1199026869
Boyut:
21x28
Sayfa Sayısı:
256 s
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2013
Çeviren:
Görkem Gül Duman, Seda Toksoy, Yonca Moralı
Kapak Türü:
Ciltli
Kağıt Türü:
Kuşe Kağıt
Dili:
Türkçe
Kategori:
0,00
1199026869
412964
Şafak Uykusundaki Kent Harput -
Şafak Uykusundaki Kent Harput - #smrgSAHAF
0.00
Kent kitaplarının öne çıktığı bir evre yaşıyoruz. Kurumsal tanıtım amaçlı, tarihsel kimlik içerikli broşürlerden, lüks albümlere, monografilere kadar tanıtım eserleri pek çok. Bakış açılarındaki çeşitlilik, hitap edilen kitleler, okuyucu düzeyleri, yayın boyutları, metin-görsel oranları, içerik tasarımları... kent kitaplarında önde. Buna karşılık eleştiriler de yine bu alanlarda yoğun.

Necdet Sakaoğlu ile Görkem Gül Duman'ın Gülsan Eğitim ve Kültür Vakfı için hazırladıkları Şafak Uykusundaki Kent Harput, uzun ve serüvenli tarihine koşut, gizemli-destansı, hatta nostaljik çağrışımlı Harput'u, bu çarpıcılığıyla öne çıkaran "resimli metinler" içeriyor. Yapıttaki her konu başlığı, yazınsal özenine uyumlu fotoğraf, belge, resim ve desenlerle işlenmiş. Kitap, yukarıda değinilen eleştirilere hedef olmamak titizliğiyle tasarlanan bir kent güzellemesi olarak görülebilir.

Mazisinde bir kaç bin yıl saklayan bir kenti kitap boyutunda anlatmak ve geçmişiyle duyumsatmak için "-kaynak, malzeme ve başlıklar neler olmalı?" Harput kitabının ana sorusu bu olunca, klasik kent kitabı tasarımlarında göz ardı edilebilecek yeni başlıklar öne çıkmış; Harput mazisinin karanlığında kaybolan 'anlar"ı ışıldatan ilginç kesitler resmedilmiş.

Örneğin Nahid Sırrı Örik'in Boğaziçi'ne dair bir öyküsüyle Musul Emiri Nasruddevle Hamdani'nin (10. yüzyıl), Arap şairi Munkiz'in (11. yüzyıl) Harput'u tanımlayan soyut şiirleri; belki hiç akla gelmeyecekken Harput'ta bir Amerikalı ile Beşiktaş Çarşısı'ndaki Süpürgeci Mustafa Ağa, hancı-otelci Harputlu Simon ile 12. yüzyıl kahramanı Belek Gazi; Artuklu İmadeddin'in tunç parasındaki deli göz bakışlı portresiyle Harput'ta günlük yazan Tacy Atkinson'ın tehcir günleri anıları, Hommaire de Hell-J. Laurens ikilisinin betimlemeleri ile ovaya hoyrat okuyanların elezber, tecnis ve divanları...ilk kez bir kent güzellemesinde öyküsel damıtmalarla buluşuyor. Zor ulaşılabilir ayrıntılarla resimleri bir araya getirip tematik örüntü kurmak, yeni, özgün ve belki "örnek" bir tarz. Anadolu kentlerinin bu tür yazınsal-tarihsel kitaplar inşasına elverişli zenginlikler içerdiği de kuşkusuz. Önemli olan, yerleşimlerin kültürel birimkimlerini doğru bakışlarla incelemek ve kitap çerçevesine oturtmaktır.

Şafak Uykusundaki Kent Harput, uzun bir hazırlıkla ve pek çok emekle kotarılmış, kollektif, yepyeni bir deneme. Öyle tasarlandığı için de farklı ve özgün.

Gülsan Eğitim ve Kültür Vakfı, ihtiyaç sahiplerine eğitim, kültür ve sosyal yardım alanlarında yardım amacıyla çeşitli faaliyetlerde bulunmak üzere kurulmuştur. Vakıf, bu şekilde devletin kamu hizmeti yükünü hafifletmeyi amaçlıyor.

Vakıf, bu amaçlarını gerçekleştirmek üzere; başarılı ve ihtiyaç sahibi yüksek öğrenimdeki öğrencilere burs ve eğitim desteği vermek, eğitimin etkinliğini artırmaya ve kültürümüzü korumaya ve geliştirmeye yönelik derleme, araştırma, yayın ve yarışma gibi faaliyetleri desteklemek, ulusal ve uluslararası toplantılar düzenlemek ve sponsor olmak, kültür ağırlıklı dergi, bülten ve kitaplar yayınlamak gibi faaliyetler üstlenmiş bulunuyor. Yaklaşık yarım yüzyıla ulaşan Gülsan Şirketler Grubu sahibi Gül Ailesinin kurduğu Vakıf, Mütevelli Heyet ve yönetim kurulu ile üzerinden faaliyetlerini heyecanla sürdürüyor.

Gülsan Eğitim ve Kültür Vakfı, faaliyet alanına giren ve hizmet verdiği insanların hayatlarında özgün ve kalıcı değerler oluşturmayı hedefliyor. Ayrıca; ülkenin kültür envanterine katkı sağlamak istiyor. "Şafak Uykusundaki Kent Harput" kitabı da bunun örneklerinden biri…

Kent kitaplarının öne çıktığı bir evre yaşıyoruz. Kurumsal tanıtım amaçlı, tarihsel kimlik içerikli broşürlerden, lüks albümlere, monografilere kadar tanıtım eserleri pek çok. Bakış açılarındaki çeşitlilik, hitap edilen kitleler, okuyucu düzeyleri, yayın boyutları, metin-görsel oranları, içerik tasarımları... kent kitaplarında önde. Buna karşılık eleştiriler de yine bu alanlarda yoğun.

Necdet Sakaoğlu ile Görkem Gül Duman'ın Gülsan Eğitim ve Kültür Vakfı için hazırladıkları Şafak Uykusundaki Kent Harput, uzun ve serüvenli tarihine koşut, gizemli-destansı, hatta nostaljik çağrışımlı Harput'u, bu çarpıcılığıyla öne çıkaran "resimli metinler" içeriyor. Yapıttaki her konu başlığı, yazınsal özenine uyumlu fotoğraf, belge, resim ve desenlerle işlenmiş. Kitap, yukarıda değinilen eleştirilere hedef olmamak titizliğiyle tasarlanan bir kent güzellemesi olarak görülebilir.

Mazisinde bir kaç bin yıl saklayan bir kenti kitap boyutunda anlatmak ve geçmişiyle duyumsatmak için "-kaynak, malzeme ve başlıklar neler olmalı?" Harput kitabının ana sorusu bu olunca, klasik kent kitabı tasarımlarında göz ardı edilebilecek yeni başlıklar öne çıkmış; Harput mazisinin karanlığında kaybolan 'anlar"ı ışıldatan ilginç kesitler resmedilmiş.

Örneğin Nahid Sırrı Örik'in Boğaziçi'ne dair bir öyküsüyle Musul Emiri Nasruddevle Hamdani'nin (10. yüzyıl), Arap şairi Munkiz'in (11. yüzyıl) Harput'u tanımlayan soyut şiirleri; belki hiç akla gelmeyecekken Harput'ta bir Amerikalı ile Beşiktaş Çarşısı'ndaki Süpürgeci Mustafa Ağa, hancı-otelci Harputlu Simon ile 12. yüzyıl kahramanı Belek Gazi; Artuklu İmadeddin'in tunç parasındaki deli göz bakışlı portresiyle Harput'ta günlük yazan Tacy Atkinson'ın tehcir günleri anıları, Hommaire de Hell-J. Laurens ikilisinin betimlemeleri ile ovaya hoyrat okuyanların elezber, tecnis ve divanları...ilk kez bir kent güzellemesinde öyküsel damıtmalarla buluşuyor. Zor ulaşılabilir ayrıntılarla resimleri bir araya getirip tematik örüntü kurmak, yeni, özgün ve belki "örnek" bir tarz. Anadolu kentlerinin bu tür yazınsal-tarihsel kitaplar inşasına elverişli zenginlikler içerdiği de kuşkusuz. Önemli olan, yerleşimlerin kültürel birimkimlerini doğru bakışlarla incelemek ve kitap çerçevesine oturtmaktır.

Şafak Uykusundaki Kent Harput, uzun bir hazırlıkla ve pek çok emekle kotarılmış, kollektif, yepyeni bir deneme. Öyle tasarlandığı için de farklı ve özgün.

Gülsan Eğitim ve Kültür Vakfı, ihtiyaç sahiplerine eğitim, kültür ve sosyal yardım alanlarında yardım amacıyla çeşitli faaliyetlerde bulunmak üzere kurulmuştur. Vakıf, bu şekilde devletin kamu hizmeti yükünü hafifletmeyi amaçlıyor.

Vakıf, bu amaçlarını gerçekleştirmek üzere; başarılı ve ihtiyaç sahibi yüksek öğrenimdeki öğrencilere burs ve eğitim desteği vermek, eğitimin etkinliğini artırmaya ve kültürümüzü korumaya ve geliştirmeye yönelik derleme, araştırma, yayın ve yarışma gibi faaliyetleri desteklemek, ulusal ve uluslararası toplantılar düzenlemek ve sponsor olmak, kültür ağırlıklı dergi, bülten ve kitaplar yayınlamak gibi faaliyetler üstlenmiş bulunuyor. Yaklaşık yarım yüzyıla ulaşan Gülsan Şirketler Grubu sahibi Gül Ailesinin kurduğu Vakıf, Mütevelli Heyet ve yönetim kurulu ile üzerinden faaliyetlerini heyecanla sürdürüyor.

Gülsan Eğitim ve Kültür Vakfı, faaliyet alanına giren ve hizmet verdiği insanların hayatlarında özgün ve kalıcı değerler oluşturmayı hedefliyor. Ayrıca; ülkenin kültür envanterine katkı sağlamak istiyor. "Şafak Uykusundaki Kent Harput" kitabı da bunun örneklerinden biri…

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat