#smrgKİTABEVİ Osmanlı Devlet ve Toplum Hayatında Mevlevilik - 19. Yüzyıl -

Kondisyon:
Yeni
Basıldığı Matbaa:
Mas Matbaacılık
Dizi Adı:
İnsan ve Toplum
ISBN-10:
9786051051499
Stok Kodu:
1199183354
Boyut:
15x22
Sayfa Sayısı:
426 s.
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2015
Kapak Türü:
Karton Kapak
Kağıt Türü:
Enso
Dili:
Türkçe
Kategori:
indirimli
213,75
Taksitli fiyat: 9 x 26,13
Siparişiniz 3&8 iş günü arasında kargoda
1199183354
569418
Osmanlı Devlet ve Toplum Hayatında Mevlevilik - 19. Yüzyıl -
Osmanlı Devlet ve Toplum Hayatında Mevlevilik - 19. Yüzyıl - #smrgKİTABEVİ
213.75
Osmanlı Devleti için 19. Yüzyıl, ekonomik, sosyal, siyasi ve askeri alanda olduğu kadar dini-tasavvufi hayat alanında da önemli değişmelerin yaşandığı bir yüzyıl oldu. Özellikle 1826'da yeniçeri ocağının kaldırılmasından sonra Bektaşiliğin yasaklanması tasavvufi hayatta meydana gelen önemli gelişmelerdendi. 19. yüzyılın başlarında Osmanlı tahtında bulunan III. Selim'in Mevlevi müntesibi olması, II. Mahmud'un ise yine mevlevihaneleri ziyaret ederek Mevlevi şeyhleri ile iyi ilişkiler içinde bulunması Mevlevilik için devlet katında önemli bir avantaj oluşturmuştu.

Dönemin Galata Mevlevihanesi şeyhi ve divan edebiyatının önemli isimlerinden Şeyh Galib'in III. Selim'in Nizam-ı Cedit adı altında uygulamaya koymak istediği yenilik hareketlerini destekleyen şiirler kaleme almasında gerçekleştirilmek istenen yeniliklerin önemini kavraması kadar III. Selim'in Mevlevi müntesibi olması da etkili olmuştu. Ancak aynı desteğin Konya Mevlana Dergâhı Şeyhi Hacı Mehmed Çelebi tarafından verildiğini söylemek zordur. Hacı Mehmed Çelebi'nin Nizam-ı Cedit'e muhalif olma sebeplerinin en önemlileri ise İstanbul'dan uzak olması kadar getirilen yeni vergilerdir. Zira mevlevihane şeyhleri bulundukları illerde devlet görevlileri ve toplum nazarında önemli bir konumda yer aldıkları için yeni vergilerin konulması ya da yerel yöneticilerin adaletsizliklerinden duyulan rahatsızlıklarda zaman zaman halkın başvurduğu isimler olmuşlardır.

Bu çalışmada 19. yüzyıl boyunca Osmanlı Devleti ile Mevlevi tarikatı arasındaki kurumsal ilişkiler ele alınarak özellikle Bektaşilik tarikatının yasaklanması sonrasında devlet ileri gelenleri arasında yaygınlık kazanan Mevleviliğin konumu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu çerçevede Mevlevihanelere yapılan tamir ve iaşe yardımları, vakıf muafiyetleri, Mevlevi şeyhleri ile devlet arasında yaşanan sorunlar ve sosyal hayatta mevlevihanelerin işlevleri ele alınan başlıca konular olacaktır. Serdar Ösen Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü öğretim üyesidir. Yakınçağ tarihi Osmanlı devlet ve toplum hayatı konularında çalışmalar yapmaktadır.

Osmanlı Devleti için 19. Yüzyıl, ekonomik, sosyal, siyasi ve askeri alanda olduğu kadar dini-tasavvufi hayat alanında da önemli değişmelerin yaşandığı bir yüzyıl oldu. Özellikle 1826'da yeniçeri ocağının kaldırılmasından sonra Bektaşiliğin yasaklanması tasavvufi hayatta meydana gelen önemli gelişmelerdendi. 19. yüzyılın başlarında Osmanlı tahtında bulunan III. Selim'in Mevlevi müntesibi olması, II. Mahmud'un ise yine mevlevihaneleri ziyaret ederek Mevlevi şeyhleri ile iyi ilişkiler içinde bulunması Mevlevilik için devlet katında önemli bir avantaj oluşturmuştu.

Dönemin Galata Mevlevihanesi şeyhi ve divan edebiyatının önemli isimlerinden Şeyh Galib'in III. Selim'in Nizam-ı Cedit adı altında uygulamaya koymak istediği yenilik hareketlerini destekleyen şiirler kaleme almasında gerçekleştirilmek istenen yeniliklerin önemini kavraması kadar III. Selim'in Mevlevi müntesibi olması da etkili olmuştu. Ancak aynı desteğin Konya Mevlana Dergâhı Şeyhi Hacı Mehmed Çelebi tarafından verildiğini söylemek zordur. Hacı Mehmed Çelebi'nin Nizam-ı Cedit'e muhalif olma sebeplerinin en önemlileri ise İstanbul'dan uzak olması kadar getirilen yeni vergilerdir. Zira mevlevihane şeyhleri bulundukları illerde devlet görevlileri ve toplum nazarında önemli bir konumda yer aldıkları için yeni vergilerin konulması ya da yerel yöneticilerin adaletsizliklerinden duyulan rahatsızlıklarda zaman zaman halkın başvurduğu isimler olmuşlardır.

Bu çalışmada 19. yüzyıl boyunca Osmanlı Devleti ile Mevlevi tarikatı arasındaki kurumsal ilişkiler ele alınarak özellikle Bektaşilik tarikatının yasaklanması sonrasında devlet ileri gelenleri arasında yaygınlık kazanan Mevleviliğin konumu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Bu çerçevede Mevlevihanelere yapılan tamir ve iaşe yardımları, vakıf muafiyetleri, Mevlevi şeyhleri ile devlet arasında yaşanan sorunlar ve sosyal hayatta mevlevihanelerin işlevleri ele alınan başlıca konular olacaktır. Serdar Ösen Karabük Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Bölümü öğretim üyesidir. Yakınçağ tarihi Osmanlı devlet ve toplum hayatı konularında çalışmalar yapmaktadır.

Axess Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 213,75    213,75   
2 111,15    222,30   
3 75,53    226,58   
6 38,48    230,85   
9 26,13    235,13   
QNB Finansbank Kartları
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 213,75    213,75   
2 111,15    222,30   
3 75,53    226,58   
6 38,48    230,85   
9 26,13    235,13   
Bonus Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 213,75    213,75   
2 111,15    222,30   
3 75,53    226,58   
6 38,48    230,85   
9 26,13    235,13   
Paraf Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 213,75    213,75   
2 111,15    222,30   
3 75,53    226,58   
6 38,48    230,85   
9 26,13    235,13   
Maximum Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 213,75    213,75   
2 111,15    222,30   
3 75,53    226,58   
6 38,48    230,85   
9 26,13    235,13   
World Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 213,75    213,75   
2 111,15    222,30   
3 75,53    226,58   
6 38,48    230,85   
9 26,13    235,13   
Diğer Kartlar
Taksit Sayısı Taksit tutarı Genel Toplam
Tek Çekim 213,75    213,75   
2 -    -   
3 -    -   
6 -    -   
9 -    -   
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat