#smrgKİTABEVİ Klasik Osmanlı Müziği ve Ermeniler -

Kondisyon:
Yeni
ISBN-10:
6055607456
Stok Kodu:
1199097107
Boyut:
15x23
Sayfa Sayısı:
187 + 2 s. resimli
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2010
Kapak Türü:
Karton Kapak
Kağıt Türü:
3. Hamur
Dili:
Türkçe
Kategori:
0,00
1199097107
482916
Klasik Osmanlı Müziği ve Ermeniler -
Klasik Osmanlı Müziği ve Ermeniler - #smrgKİTABEVİ
0.00
Osmanlı Devleti'nin egemenliği altında yaşayan çeşitli grupların sosyokültürel iç dinamikleri, Türkiye'de uzun süre boyunca ciddi tarihsel araştırmalara konu olmamış; bu dinamikler içinde şekillenen özgül kültürel formlar ve bu formların cemaat alanları dışındaki temsiliyet biçimleri, Osmanlı araştırmalarında neredeyse hiç yer bulamamıştır. Bu durumun ancak 1990'lı yıllarda, egemen tarih yazımının sorgulanmasına paralel olarak, özellikle sosyal tarih ve mikro tarih perspektifinin öne çıktığı bazı çalışmalarla değişmeye başladığı ve Osmanlı kültür tarihi alanındaki bu boşluğun nihayet daha görünür olduğu söylenebilir.

Osmanlı Müziği'nin tarihine ilişkin literatüre de yansıyan bu eksiklik nedeniyle, Müslüman-Türk dışında aidiyetler taşıyan bestekârlar ve icracıların bu alandaki 'varlık'ları şimdiye kadar büyük ölçüde isimlerinin, hayat hikâyelerinin ve/veya bilinen eserlerinin art arda sıralanmasıyla ifade edilmiş; bu verilerin işaret ettiği tarihsel gerçeklik ise, 'Rumların, Yahudilerin, Ermenilerin Türk Müziği'ne katkıları' gibi, son derece sınırlı ve birçok açıdan sorunlu bir çerçeveye indirgenmiştir.

Oysa bir kültürel üretim alanının tarihsel ve sosyolojik bir bütünlük içinde kavranabilmesi için, o alanın tüm bileşenlerinin, kendi özgün dinamikleri de hesaba katılarak incelenmesi ve 'büyük resim' içinde nerede durduklarının tanımlanması gerekir. Türkiye'de, Osmanlı Müziği alanında ürün vermiş gayrimüslimlere ilişkin resmi görüş 'Türk Müziği'ne hizmet eden gayrimüslim azınlıklar' söylemi etrafında şekillenirken, söz konusu topluluklar içinde, "Bu eserler tamamen bizimdir" ve "Bu eserler bizim kültürümüzle ilişkisizdir" cümleleriyle özetlenebilecek iki karşıt fikir hâkim olmuştur.

Osmanlı araştırmalarında, imparatorluğun egemenliği altında yaşayan çeşitli grupların sosyokültürel iç dinamikleri, bu dinamiklerin şekillendirdiği özgül kültürel formlar ve bu formların cemaat alanları dışındaki temsiliyet biçimleri son döneme kadar neredeyse hiç ele alınmamıştır. Osmanlı Müziği'nin tarihine ilişkin literatürde de, Müslüman Türk dışında aidiyetler taşıyan bestekârlar ve icracıların Osmanlı Müziği alanındaki faaliyetleri, büyük ölçüde, bu müzisyenlerin isimlerinin, hayat hikâyelerinin ve/veya bilinen eserlerinin art arda sıralanmasıyla ve egemen milliyetçi paradigma doğrultusunda, "Rumların, Yahudilerin, Ermenilerin Türk Müziği'ne katkıları" gibi indirgemeci bir çerçeve içinde ifade edilmiştir.

Bu çalışma, söz konusu çerçevenin görünmez kıldığı bir gerçeklikten yola çıkıyor: Klasik Osmanlı Müziği alanında icracı ya da bestekâr olarak yer almış Ermeni müzisyenlerin neredeyse tamamı dini müzik alanında yetişmiş ve birçoğu, Osmanlı Müziği icra etmeye başladıktan sonra da Kilise Müziği alanındaki çalışmalarını yoğun olarak sürdürmüştür. 19. yüzyılda Hampartzum Notası'nı yaratanların ve Osmanlı Müziği alanında da faaliyet göstermiş Ermeni kilise mugannilerinin müzikal kimliklerinde somutluk kazanan bu ilişki, çalışmanın odak noktasını oluşturuyor.

97107 Altuğ Yılmaz, Aram Kerovpyan. Klasik Osmanlı Müziği ve Ermeniler . , İstanbul: Surp Pırgiç Ermeni Hastanesi Vakfı, 2010. 187 + 2 s. resimli. 15x23. 3. Hamur. Karton Kapak. Türkçe, Yeni, #smrgTELİF, Müzik, Klasik Türk Müziği, Müzik Tarihi, Biyografi, Osmanlı Dönemi, Azınlıklar, Türk Sanat Müziği

Osmanlı Devleti'nin egemenliği altında yaşayan çeşitli grupların sosyokültürel iç dinamikleri, Türkiye'de uzun süre boyunca ciddi tarihsel araştırmalara konu olmamış; bu dinamikler içinde şekillenen özgül kültürel formlar ve bu formların cemaat alanları dışındaki temsiliyet biçimleri, Osmanlı araştırmalarında neredeyse hiç yer bulamamıştır. Bu durumun ancak 1990'lı yıllarda, egemen tarih yazımının sorgulanmasına paralel olarak, özellikle sosyal tarih ve mikro tarih perspektifinin öne çıktığı bazı çalışmalarla değişmeye başladığı ve Osmanlı kültür tarihi alanındaki bu boşluğun nihayet daha görünür olduğu söylenebilir.

Osmanlı Müziği'nin tarihine ilişkin literatüre de yansıyan bu eksiklik nedeniyle, Müslüman-Türk dışında aidiyetler taşıyan bestekârlar ve icracıların bu alandaki 'varlık'ları şimdiye kadar büyük ölçüde isimlerinin, hayat hikâyelerinin ve/veya bilinen eserlerinin art arda sıralanmasıyla ifade edilmiş; bu verilerin işaret ettiği tarihsel gerçeklik ise, 'Rumların, Yahudilerin, Ermenilerin Türk Müziği'ne katkıları' gibi, son derece sınırlı ve birçok açıdan sorunlu bir çerçeveye indirgenmiştir.

Oysa bir kültürel üretim alanının tarihsel ve sosyolojik bir bütünlük içinde kavranabilmesi için, o alanın tüm bileşenlerinin, kendi özgün dinamikleri de hesaba katılarak incelenmesi ve 'büyük resim' içinde nerede durduklarının tanımlanması gerekir. Türkiye'de, Osmanlı Müziği alanında ürün vermiş gayrimüslimlere ilişkin resmi görüş 'Türk Müziği'ne hizmet eden gayrimüslim azınlıklar' söylemi etrafında şekillenirken, söz konusu topluluklar içinde, "Bu eserler tamamen bizimdir" ve "Bu eserler bizim kültürümüzle ilişkisizdir" cümleleriyle özetlenebilecek iki karşıt fikir hâkim olmuştur.

Osmanlı araştırmalarında, imparatorluğun egemenliği altında yaşayan çeşitli grupların sosyokültürel iç dinamikleri, bu dinamiklerin şekillendirdiği özgül kültürel formlar ve bu formların cemaat alanları dışındaki temsiliyet biçimleri son döneme kadar neredeyse hiç ele alınmamıştır. Osmanlı Müziği'nin tarihine ilişkin literatürde de, Müslüman Türk dışında aidiyetler taşıyan bestekârlar ve icracıların Osmanlı Müziği alanındaki faaliyetleri, büyük ölçüde, bu müzisyenlerin isimlerinin, hayat hikâyelerinin ve/veya bilinen eserlerinin art arda sıralanmasıyla ve egemen milliyetçi paradigma doğrultusunda, "Rumların, Yahudilerin, Ermenilerin Türk Müziği'ne katkıları" gibi indirgemeci bir çerçeve içinde ifade edilmiştir.

Bu çalışma, söz konusu çerçevenin görünmez kıldığı bir gerçeklikten yola çıkıyor: Klasik Osmanlı Müziği alanında icracı ya da bestekâr olarak yer almış Ermeni müzisyenlerin neredeyse tamamı dini müzik alanında yetişmiş ve birçoğu, Osmanlı Müziği icra etmeye başladıktan sonra da Kilise Müziği alanındaki çalışmalarını yoğun olarak sürdürmüştür. 19. yüzyılda Hampartzum Notası'nı yaratanların ve Osmanlı Müziği alanında da faaliyet göstermiş Ermeni kilise mugannilerinin müzikal kimliklerinde somutluk kazanan bu ilişki, çalışmanın odak noktasını oluşturuyor.

97107 Altuğ Yılmaz, Aram Kerovpyan. Klasik Osmanlı Müziği ve Ermeniler . , İstanbul: Surp Pırgiç Ermeni Hastanesi Vakfı, 2010. 187 + 2 s. resimli. 15x23. 3. Hamur. Karton Kapak. Türkçe, Yeni, #smrgTELİF, Müzik, Klasik Türk Müziği, Müzik Tarihi, Biyografi, Osmanlı Dönemi, Azınlıklar, Türk Sanat Müziği

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat