'Görme Biçimleri'nde Berger, Rönesans'tan bu yana Avrupa sanat dünyasındaki gelişmeleri inceliyor. Konusu sanat (resim, fotoğraf) ama Berger insanın durumu hakkında çok önemli gözlemlerde bulunuyor. O tarihin temelinde şu ideoloji yatıyor: 'Erkekler kadınlara bakarlar, kadınlar ise bakıldıklarını bilerek kendilerine bakarlar. Veya erkekler tavır alırlar, kadınlar ise sadece görünürler.'
Bu, okunduktan sonra basit gibi gelebilecek tespit toplumların temelindeki yapıya da işaret edebiliyor. Bunu anladığımız takdirde sanattan yola çıkılarak yapılan bu tespitin çok daha derin bir ideolojiyle hesaplaşma kaygısı taşıdığını görüyorsunuz.
Berger'in çalışmasını bu dönemde hatırlayıp tekrardan okumanın, kadının nasıl göründüğü üzerine tartışmaların birden çok yoğunlaştığı Türkiye'de önemi çok açık. - Serdar Turgut
'Görme Biçimleri'nde Berger, Rönesans'tan bu yana Avrupa sanat dünyasındaki gelişmeleri inceliyor. Konusu sanat (resim, fotoğraf) ama Berger insanın durumu hakkında çok önemli gözlemlerde bulunuyor. O tarihin temelinde şu ideoloji yatıyor: 'Erkekler kadınlara bakarlar, kadınlar ise bakıldıklarını bilerek kendilerine bakarlar. Veya erkekler tavır alırlar, kadınlar ise sadece görünürler.'
Bu, okunduktan sonra basit gibi gelebilecek tespit toplumların temelindeki yapıya da işaret edebiliyor. Bunu anladığımız takdirde sanattan yola çıkılarak yapılan bu tespitin çok daha derin bir ideolojiyle hesaplaşma kaygısı taşıdığını görüyorsunuz.
Berger'in çalışmasını bu dönemde hatırlayıp tekrardan okumanın, kadının nasıl göründüğü üzerine tartışmaların birden çok yoğunlaştığı Türkiye'de önemi çok açık. - Serdar Turgut