#smrgKİTABEVİ Elma: Örgü Teknikleri Üzerine Bir Roman Denemesi - 2012
Editörün Notu: Enis Batur'un Elma adlı romanı İstanbul 4. Sulh Ceza Mahkemesi tarafından müstehcen bulunarak toplatılmıştır.
Yayıncının Notu: Elma beraat etti! Enis Batur'un Elma adlı romanı, 16 Temmuz 2002 tarihinde İstanbul 2. Asliye Ceza Mahkemesi'nde yapılan duruşması sonucu beraat etti.
Elma hakkında 22/01/2002 tarihinde İstanbul 4. Sulh Ceza Mahkemesi tarafından müstehcen yayın olduğu gerekçesiyle TCK'nın 426. Maddesince ceza davası açılmıştı.
Tüm duruşmalarda toplatmaya gerekçe olan resimlerin dünyaca ünlü ressamlara ait tıpkıbasımlar olduğunu, toplatma kararı vererek Rönesanstan günümüze plastik sanatlar adına yaratılmış tüm değerlerin cezalandırıldığını ve bu yüzden böylesi bir yanlışın önüne geçilmesini istemiştik.
Bugünkü duruşmada karar tutanaklara "kitabın kapağında ve içersinde kullanılan resimlerin dünyaca ünlü müzelerde sergilendiği, halkın ar ve haya duygularını incitici olmadığı, sanat değeri bulunduğundan unsurları itibariyle oluşmayan suçtan sanıkların beraatine, kitap hakkında verilmiş toplatma kararının kaldırılmasına" şeklinde geçerek sonuçlanmıştır.
***
Acı Bilgi - Fugue Sanatı Üzerine Bir Roman Denemesi'nini ardından, Enis Batur, benzer bir kurguyla karşımıza çıkıyor Elma'da: Örgü teknikleri üzerine bir roman denemesi. Yazar, sağ ve sol elinde birer şiş, sağında solunda farklı yumaklar, ilmekten ilmeğe ilerliyor.
Batı sanatının tabu kırıcı yapıtlarından biri, Courbet'nin Dünyanın Başladığı yer'i 1866 yılında bir Osmanlı koleksiyoncusu tarafından ressama ısmarlandığı andan, 1995'te Orsay Müzesi'nde kamuya sunuluşuna dek, çeşitli "peçe"lerin altında saklı tutulmuştu.
Ortaya çıktığında sanat tarihçileri, eleştirmenler, romancılar üzerinde yoğunlaştılar - Batıda, Batının en doğu noktasında, olup-bitene İstanbul'dan bakan bir Türk yazarı, ters açıdan örgüyü söküp yeniden kurmaya karar verdi: Bu kitap, kabartma motif olarak Halil Şerif Paşa'yı seçen, onu hem Courbet'nin yapıtına ve alışılmadık bir yaradılış yorumuna bağlayan, hem de "Yabancılık" statüsünü eşeleyen bir perspektife dayanıyor.
Enis Batur'dan bir melun metin daha.
Editörün Notu: Enis Batur'un Elma adlı romanı İstanbul 4. Sulh Ceza Mahkemesi tarafından müstehcen bulunarak toplatılmıştır.
Yayıncının Notu: Elma beraat etti! Enis Batur'un Elma adlı romanı, 16 Temmuz 2002 tarihinde İstanbul 2. Asliye Ceza Mahkemesi'nde yapılan duruşması sonucu beraat etti.
Elma hakkında 22/01/2002 tarihinde İstanbul 4. Sulh Ceza Mahkemesi tarafından müstehcen yayın olduğu gerekçesiyle TCK'nın 426. Maddesince ceza davası açılmıştı.
Tüm duruşmalarda toplatmaya gerekçe olan resimlerin dünyaca ünlü ressamlara ait tıpkıbasımlar olduğunu, toplatma kararı vererek Rönesanstan günümüze plastik sanatlar adına yaratılmış tüm değerlerin cezalandırıldığını ve bu yüzden böylesi bir yanlışın önüne geçilmesini istemiştik.
Bugünkü duruşmada karar tutanaklara "kitabın kapağında ve içersinde kullanılan resimlerin dünyaca ünlü müzelerde sergilendiği, halkın ar ve haya duygularını incitici olmadığı, sanat değeri bulunduğundan unsurları itibariyle oluşmayan suçtan sanıkların beraatine, kitap hakkında verilmiş toplatma kararının kaldırılmasına" şeklinde geçerek sonuçlanmıştır.
***
Acı Bilgi - Fugue Sanatı Üzerine Bir Roman Denemesi'nini ardından, Enis Batur, benzer bir kurguyla karşımıza çıkıyor Elma'da: Örgü teknikleri üzerine bir roman denemesi. Yazar, sağ ve sol elinde birer şiş, sağında solunda farklı yumaklar, ilmekten ilmeğe ilerliyor.
Batı sanatının tabu kırıcı yapıtlarından biri, Courbet'nin Dünyanın Başladığı yer'i 1866 yılında bir Osmanlı koleksiyoncusu tarafından ressama ısmarlandığı andan, 1995'te Orsay Müzesi'nde kamuya sunuluşuna dek, çeşitli "peçe"lerin altında saklı tutulmuştu.
Ortaya çıktığında sanat tarihçileri, eleştirmenler, romancılar üzerinde yoğunlaştılar - Batıda, Batının en doğu noktasında, olup-bitene İstanbul'dan bakan bir Türk yazarı, ters açıdan örgüyü söküp yeniden kurmaya karar verdi: Bu kitap, kabartma motif olarak Halil Şerif Paşa'yı seçen, onu hem Courbet'nin yapıtına ve alışılmadık bir yaradılış yorumuna bağlayan, hem de "Yabancılık" statüsünü eşeleyen bir perspektife dayanıyor.
Enis Batur'dan bir melun metin daha.
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 73,50 | 73,50 |
2 | 38,22 | 76,44 |
3 | 25,97 | 77,91 |
6 | 13,23 | 79,38 |
9 | 8,98 | 80,85 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 73,50 | 73,50 |
2 | 38,22 | 76,44 |
3 | 25,97 | 77,91 |
6 | 13,23 | 79,38 |
9 | 8,98 | 80,85 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 73,50 | 73,50 |
2 | 38,22 | 76,44 |
3 | 25,97 | 77,91 |
6 | 13,23 | 79,38 |
9 | 8,98 | 80,85 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 73,50 | 73,50 |
2 | 38,22 | 76,44 |
3 | 25,97 | 77,91 |
6 | 13,23 | 79,38 |
9 | 8,98 | 80,85 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 73,50 | 73,50 |
2 | 38,22 | 76,44 |
3 | 25,97 | 77,91 |
6 | 13,23 | 79,38 |
9 | 8,98 | 80,85 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 73,50 | 73,50 |
2 | 38,22 | 76,44 |
3 | 25,97 | 77,91 |
6 | 13,23 | 79,38 |
9 | 8,98 | 80,85 |
Taksit Sayısı | Taksit tutarı | Genel Toplam |
---|---|---|
Tek Çekim | 73,50 | 73,50 |
2 | - | - |
3 | - | - |
6 | - | - |
9 | - | - |