#smrgSAHAF Çukurova Folkloru (İçin) Seksen Kapıya Doksan Değnek Çalmak - Aşık Karayiğit Osman'ın Hikaye Repertuvarı - 2012

Kondisyon:
Yeni
Basıldığı Matbaa:
Lord Matbaası
Dizi Adı:
Düziçi Folklor Kitapları: 4
ISBN-10:
6054337610
Stok Kodu:
1199060836
Boyut:
16x24
Sayfa Sayısı:
520 s.
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
1
Basım Tarihi:
2012
Kapak Türü:
Karton Kapak
Kağıt Türü:
3. Hamur
Dili:
Türkçe
0,00
1199060836
446808
Çukurova Folkloru (İçin) Seksen Kapıya Doksan Değnek Çalmak - Aşık Karayiğit Osman'ın Hikaye Repertuvarı -        2012
Çukurova Folkloru (İçin) Seksen Kapıya Doksan Değnek Çalmak - Aşık Karayiğit Osman'ın Hikaye Repertuvarı - 2012 #smrgSAHAF
0.00
Çukurova'dan yaptığım derleme, deneme ve kitaplaştırma çalışmaları sonucunda Türk Halk Edebiyatı ve tarih boyutlarında ulaştığım kanaatler apayrı bir tartışma konusudur. Cevdet Paşa'nın bölge ile ilgili bizce hakikati yansıtmayan, fevkalâde abartılı tespit ve genellemeleri, derlenen hikâye, efsane, atasözleri ve sair bölge folklor ürünleri ile yüz elli yıldan beri ilk defa sorgulanmıştır. Görülmüştür ki, Cevdet Paşa'nın dinden imandan bîhaber dediği Çukurovalılar/Tecirliler karşı fetvalarıyla, "Biz padişahı gavur bilirdik," diyebiliyorlar.

Aynı folklor ürünlerine bakıldığında İnce Memed ne kadar Çukurovalı'dır sorusunun cevabı ne olacaktır? Bir ro-man kahramanlarına bir de bölgenin folklor ürünlerine bakıldığında Endülüs'ü yazan Amin Maaloufun 'oryantalist' üslû-bunun, '1968 Modelini' Yaşar Kemal Çukurova'yı yazarken kullanmıştır denebilir. Elbette derdim 'cangama çıkarmak' (= durup dururken tartışma çıkarmak) değildir. Elbette ki, yazarımız, ustalığı, büyüklüğü dünyaca kabul edilmiş bir yazardır. Ve yine elbette ki Çukurova'mızda yazarımızın derlemeleri sayesinde Gökyüzü Mavi Kaldı.

Romandaki özellikleri ile İnce Memed'in kahramanları, Çukurova'nın yanı sıra dünyanın herhangi bir yerinde ya-şamış olabilir. Roman kahramanı, İnce Memed yerine Dadaloğlu olsaydı, ne kadar bizim Dadaloğlu kalırdı acaba? Yiğit, bizim yiğit mi, hakkı ne kadar yeniyor? Kararı, edebiyat tarihçileri verecek.

Çukurova'dan yaptığım derleme, deneme ve kitaplaştırma çalışmaları sonucunda Türk Halk Edebiyatı ve tarih boyutlarında ulaştığım kanaatler apayrı bir tartışma konusudur. Cevdet Paşa'nın bölge ile ilgili bizce hakikati yansıtmayan, fevkalâde abartılı tespit ve genellemeleri, derlenen hikâye, efsane, atasözleri ve sair bölge folklor ürünleri ile yüz elli yıldan beri ilk defa sorgulanmıştır. Görülmüştür ki, Cevdet Paşa'nın dinden imandan bîhaber dediği Çukurovalılar/Tecirliler karşı fetvalarıyla, "Biz padişahı gavur bilirdik," diyebiliyorlar.

Aynı folklor ürünlerine bakıldığında İnce Memed ne kadar Çukurovalı'dır sorusunun cevabı ne olacaktır? Bir ro-man kahramanlarına bir de bölgenin folklor ürünlerine bakıldığında Endülüs'ü yazan Amin Maaloufun 'oryantalist' üslû-bunun, '1968 Modelini' Yaşar Kemal Çukurova'yı yazarken kullanmıştır denebilir. Elbette derdim 'cangama çıkarmak' (= durup dururken tartışma çıkarmak) değildir. Elbette ki, yazarımız, ustalığı, büyüklüğü dünyaca kabul edilmiş bir yazardır. Ve yine elbette ki Çukurova'mızda yazarımızın derlemeleri sayesinde Gökyüzü Mavi Kaldı.

Romandaki özellikleri ile İnce Memed'in kahramanları, Çukurova'nın yanı sıra dünyanın herhangi bir yerinde ya-şamış olabilir. Roman kahramanı, İnce Memed yerine Dadaloğlu olsaydı, ne kadar bizim Dadaloğlu kalırdı acaba? Yiğit, bizim yiğit mi, hakkı ne kadar yeniyor? Kararı, edebiyat tarihçileri verecek.

Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat